استفاده از رویکرد مدل‌رانده در استفاده از رویکرد مدل‌ رانده در بازی‌وارسازی دوره‌های آموزشی: اقدام پژوهیدوره‌های آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه پژوهشی نرم‌افزار مدل رانده، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار، گروه پژوهشی نرم‌افزار مدل رانده، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 مدرس، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

10.22122/jrrs.v15i2.3496

چکیده

مقدمه: اهمیت آموزش در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست. امروزه مراکز آموزشی به کمک پیشرفت فن‌آوری، درصدد آموزش فراگیران خود به شیوه‌های الکترونیکی می‌باشند. در این مسیر، متولیان آموزشی با مشکلاتی از جمله زیاد بودن مواد آموزشی، مدت‌ زمان یادگیری محدود، عدم حضور رسانه‌های تعاملی و پایین بودن کیفیت آموزش مواجه هستند که میزان انگیزه و تعهد دانشجویان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. راه‌حل بسیار مؤثر در این زمینه، استفاده از بازی‌وارسازی در دامنه‌ آموزش الکترونیکی می‌باشد. از طرف دیگر، توسعه‌ دهندگان نرم‌افزارها برای تولید دوره‌هایی که بتواند از عناصر بازی برای آموزش استفاده کند، با پیچیدگی‌های زیادی از جمله عدم آشنایی با مفاهیم دقیق این دامنه مواجه هستند که این عامل روند توسعه‌ چنین نرم‌افزارهایی را زمان‌بر می‌کند.مواد و روش‌ها: در این مطالعه با مدل‌سازی مفاهیم بازی‌وارسازی به کمک رویکرد مدل ‌رانده، فرایند طراحی و پیاده‌سازی دوره‌ها برای توسعه ‌دهندگان آسان‌تر شد. در این راستا، فرامدلی برای دامنه بازی‌وارسازی با استفاده از چارچوب‌ Eclipse طراحی و سپس مدلی مبتنی بر این فرامدل تولید گردید که نشان دهنده‌ یک دوره‌ بازی‌‌وارسازی بود.نتایج: فرامدلی جهت بازی‌وارسازی آموزش با استفاده از عناصر اصلی در رویکرد مدل رانده ایجاد و سپس یک مدل آموزشی مبتنی بر این فرامدل تولید گردید.نتیجه‌گیری: در پژوهش حاضر سعی بر این بود که با به‌ کارگیری بازی‌وارسازی، ‌فرایند یادگیری جذاب‌تر گردد و به کمک رویکرد مدل‌ رانده، فرایند توسعه دوره‌های الکترونیکی که اغلب در سکوهای تحت وب پیاده‌سازی می‌شود، آسان‌تر گردد. بدین ترتیب، با توجه به نیازهای مشتری، می‌توان مدل‌های مختلفی از فرامدل ارایه شده را تولید نمود که با هدف تولید کد پیاده‌سازی دوره‌های الکترونیکی، در برنامه‌های تبدیل مورد استفاده قرار ‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

  1. Jurgelaitis M, Ceponiene L, Ceponis J, Drungilas V. Implementing gamification in a university-level UML modeling course: A case study. Comput Appl Eng Educ 2019; 27(2): 332-43.
  2. Topalli D, Cagiltay NE. Improving programming skills in engineering education through problem-based game projects with Scratch. Comput Educ 2018; 120: 64-74.
  3. Cosentino V, Sebastien G, Cabot J. A model-based approach to gamify the learning of modeling. CEUR Workshop Proceedings 2017; 1954: 15-24.
  4. Groh F. Gamification: State of the art definition and utilization. Proceedings of the 4th Seminar on Research Trends in Media Informatics; 2012 Feb 14; Ulm, Germany. p. 39-46. 1-1-2012.
  5. Matallaoui A, Hanner N, Zarnekow R. Introduction to gamification: Foundation and underlying theories. In: Stieglitz S, Lattemann C, Robra-Bissantz S, Zarnekow R, Brockmann T, editors. Gamification: Using game elements in serious contexts. Cham, Switzerland: Springer International Publishing; 2017. p. 3-18.
  6. Al Marshedi A, Wanick V, Wills GB, Ranchhod A. Gamification and behaviour. In: Stieglitz S, Lattemann C, Robra-Bissantz S, Zarnekow R, Brockmann T, editors. Gamification: Using Game Elements in Serious Contexts. Cham, Switzerland: Springer International Publishing; 2017. p. 19-29.
  7. Zichermann G, Cunningham C. Gamification by design: Implementing game mechanics in web and mobile apps. Sebastopol, CA: O'Reilly Media; 2011.
  8. Volter M, Stahl T, Bettin J, Haase A, Helsen S, Czarnecki K, et al. Model-driven software development: Technology, engineering, management. Hoboken, NJ: Wiley; 2013.
  9. Brambilla M, Cabot J, Wimmer M, Baresi L. Model-driven software engineering in practice. 2nd ed. San Rafael, CA: Morgan and Claypool Publishers; 2017.
  10. Frank U. Domain-specific modeling languages: requirements analysis and design guidelines. In: Reinhartz-Berger I, Sturm A, Clark T, Cohen S, Bettin J, editors. Domain engineering: Product lines, languages, and conceptual models. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg; 2013. p. 133-57.
  11. Sendall S, Kozaczynski W. Model transformation: the heart and soul of model-driven software development. IEEE Software 2003; 20(5): 42-5.
  12. Wang D, Hoppe HU. A model-driven approach to developing a web-based environment to support problem-based learning [Thesis]. Duisburg, Germany: University of Duisburg-Essen; 2018. 2019.
  13. doPrado EF, Lucredio D. A flexible model-driven game development approach. Proceedings of the 9th Brazilian Symposium on Components, Architectures and Reuse Software. 2015 Sep 21-22; Belo Horizonte, Brazil. p. 130-9.
  14. Savic G, Segedinac M, Milenkovic D, Hrin T, Segedinac M. A model-driven approach to e-course management. Australas J Educ Technol 2018; 34(1): 14-29.
  15. Arawjo I, Wang CY, Myers A, Andersen E, Guimbretiere F. Teaching programming with gamified semantics. Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI '17; 2017 May 6-11; Denver, CO, USA. p. 4911-23.
  16. Bucchiarone A, Cicchetti A, Marconi A. GDF: A gamification design framework powered by model-driven engineering. Proceedings of the 22nd International Conference on Model Driven Engineering Languages and Systems Companion (MODELS-C); 2019 Sep 15-20; Munich, Germany. p. 753-8.