تبدیل حرکات انسانی به یک نقاشی مفهومی بر اساس موسیقی با کمک سیستم ثبت حرکت: اقدام‌پژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای رایانه‌ای، دانشکده چند رسانه‌ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار، دانشکده چند رسانه‌ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

10.22122/jrrs.v15i2.3471

چکیده

مقدمه: ثبت حرکات به وسیله دستگاه Motion Capture، موضوعی است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته و از آن در موارد مختلفی همچون بهبود عملکرد بیماران مبتلا به مشکلات حرکتی، افزایش انگیزه و خلاقیت کاربران استفاده ‌شده است. همچنین، می‌توان از این صنعت در فیلمبرداری و ساخت انیمیشن‌های دو و سه ‌بعدی بهره برد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از این دستگاه برای بالا بردن خلاقیت و قدرت تفکر بسیار مناسب است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بهره‌گیری از دستگاه Motion Capture برای تبدیل حرکات خلاقانه انسانی با کمک موسیقی به یک نقاشی مفهومی بود.مواد و روش‌ها: برای بومی‌سازی فرایند مورد نظر، از داستان رستم و سهراب شاهنامه فردوسی و بخش اول آلبوم موسیقی هفتواد مسعود نکویی به نام مقدمه استفاده گردید. بر اساس متن داستان و ضرب‌آهنگ موسیقیایی مورد استفاده، یک مدل انسانی آموزش داده شد تا حرکات متناسبی اجرا نماید. مدل اجازه داشت در اجرای نهایی از سلیقه خود نیز در خلق حرکات بهره گیرد. با پوشیدن لباس دارای نشانگرهای قابل ‌شناسایی، با استفاده از سیستم Motion Capture، حرکات وی در سیستم Vicon Vero ثبت شد. این اطلاعات به موتور Unity انتقال یافت و بدون مدل‌سازی از سگمان‌های بدن، رنگ و براش‌های مختلف، برای تصویرسازی مسیر حرکات نشاگرهای دست ‌و پا و سر و قلب تعریف شد.یافته‌ها: با تعریف انواع براش‌ها در رنگ‌های مختلف و با اندازه‌های متفاوت، حرکات انسانی با بهره‌گیری از موسیقی به یک نقاشی مفهومی تبدیل گردید.نتیجه‌گیری: در مطالعه حاضر یک فرایند خلاقانه تحت عنوان Motion Paint برای اولین بار در ایران به اجرا درآمد. از این فرایند می‌توان برای جذاب شدن فرایند درمان حرکتی به ‌ویژه در مشکلات مزمن بهره برد.

کلیدواژه‌ها

  1. Sears A, Jacko JA. The human-computer interaction handbook: fundamentals, evolving technologies and emerging applications, (Human Factors and Ergonomics). 2nd ed. Boca Raton, FL: CRC Press; 2007.
  2. Annum GY. Digital painting evolution: A multimedia technological platform for expressivity in fine art painting. Journal of Fine and Studio Art 2014; 4(1): 1-8.
  3. Suwetha R, Subedha V, Kalaichelvi T, Hemalatha S. Motion Capture using 3D. International Journal for Research in Applied Science and Engineering Technology 2017; 5(4): 1220-7.
  4. Cheung KM, Kanade T, Bouguet J, Holler M. A real time system for robust 3D voxel reconstruction of human motions. Proceedings of the IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition. CVPR 2000 (Cat.No.PR00662); 2000 Jun 15; Hilton Head Island, SC, USA.
  5. Bevilacqua Fdr, Naugle L, Valverde I. Virtual dance and music environment using motion capture. Proceeding of the IEEE Multimedia Technology and Applications Conference (MTAC); 2001 Nov 8-11; Irvine, CA, USA.
  6. Bevilacqua Fdr, Ridenour J, Cuccia D. 3D motion capture data: Motion analysis and mapping to music. Proceedings of the 6th Distributed Memory Computing Conference; 1991 Apr 28- May 1; Portland, OR, USA.
  7. Yang Z, Yu B, Wu W, Diankov R, Bajcsy R. Collaborative dancing in tele-immersive environment. Proceedings of the 14th ACM International Conference on Multimedia; 2006 Oct 23-27; Santa Barbara, CA, USA.
  8. Kapur A, Tzanetakis G, Virji-Babul N, Wang G, Cook PR. A framework for sonification of vicon motion capture data. Proceedings of the 8th International Conference on Digital Audio Effects (DAFX-05); 2005 Sep 20-22; Madrid, Spain.
  9. Vicon Visualization Tool [Online]. [cited 2020]; Available from: URL: https://www.vicon.com/visualization/
  10. Meisner J. dance(with)in [Online]. [cited 2016 Nov 15]; Available from: URL: https://jensmeisner.net/dancewithin/