ارزیابی تأثیر برنامه آموزش مراقبت‌های ویژه بر دانش مادران از نحوه مراقبت صحیح از کودکان فلج مغزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناس ارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران

2 استادیار، مرکز تحقیقات توان‌بخشی اعصاب اطفال و گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد روان‌سنجی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v8i3.560

چکیده

مقدمه: با توجه به مشکلات متعدد کودکان فلج مغزی در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی و مشکلات مراقبین این کودکان در نگهداری از آن‌ها، ارایه روش‌های مؤثر به خانواده برای مراقبت از کودک در زمینه‌های غذا خوردن، حمام کردن، تحرک در محیط منزل و غیره می‌تواند برای به دست آوردن استقلال بیشتر در زندگی روزانه مؤثر باشد. نقش کاردرمانی در این حیطه، آموزش و مشاوره به مراقبین در زمینه وضعیت‌دهی و در رابطه با مداخلاتی است که عملکرد کاری کودک را تسهیل و باعث کاهش فشارهای جسمانی و روانی بر مراقبین گردد. هدف از این پژوهش، بررسی میزان آگاهی مراقبین از شیوه‌های صحیح مراقبت و تعیین اثربخشی برنامه آموزشی بر آن بود.مواد و روش‌ها: در مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر، 60 مادر کودک فلج‌ مغزی 12-4 ساله مراجعه‌ کننده به مراکز توان‌بخشی شهر تهران در سال 91-1390، به روش در دسترس انتخاب شدند. نمونه‌ها به روش تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم گردید. میزان آگاهی مادران با استفاده از پرسشنامه میزان آگاهی از مراقبت‌های ویژه از کودکان فلج مغزی و شدت فلج مغزی با سیستم طبقه‌بندی عملکرد حرکتی درشت مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات جمع‌آوری شده با شاخص‌های مرکزی و پراکندگی و با استفاده از آزمون آماری Independent t و واریانس یک طرفه تحلیل گردید.یافته‌ها: میانگین سن مادران در گروه شاهد 32/8 سال و در گروه مداخله 35/3 سال بود. سنجش میزان آگاهی بر اساس آزمون، نشان داد که 85/2 درصد از مادران دارای آگاهی ضعیف و متوسط بودند میزان آگاهی خوداظهاری (0/002 = P) و آگاهی بر اساس آزمون (0/001 > P) مادران کودکان فلج مغزی گروه مداخله، از شیوه‌های صحیح مراقبت پس از دریافت برنامه آموزشی، در مقایسه با گروه شاهد تغییر قابل ملاحظه‌ای نمود و افزایش نشان داد.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج فوق می‌توان نتیجه‌گیری کرد که دانش مادران پیرامون مراقبت صحیح از کودک فلج مغزی کافی نیست و برنامه آموزشی حاضر بر ارتقای دانش مادران تأثیر مثبتی داشته است.کلید واژه‌ها: کودک فلج مغزی، آموزش مراقبت‌های ویژه، دانش مادران