پایایی و روایی آزمون مهارت های زندگی Kohlman در بیماران اسکیزوفرنی تهران (سال 85-86)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران.

2 دانشجوی دکترای کاردرمانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه کاردرمانی، تهران.

3 روانپزشک، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران.

4 عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آمار، تهران.

10.22122/jrrs.v6i1.119

چکیده

چکیدهمقدمه: با توجه به مشکلات بیماران اسکیزوفرنی در انجام مهارت‌های زندگی،ارزشیابی مهارت‌های زندگی در این بیماران ضروری به نطر می‌رسد. بر این اساس، ارزیابی مهارت‌های زندگی Kohlman که در سال 1978 توسط Linda Thomson Kohlman در سیاتل ایالت واشنگتن طرح‌ریزی شد، به فارسی برگردانده، پایایی و روایی آن در بیماران اسکیزوفرنی تهران بررسی گردید.مواد و روش‌ها: این پژوهش به شیوه مقطعی توصیفی- تحلیلی انجام شد و پایایی بازآزمایی، پایایی بین ارزیابان، روایی همزمان و روایی سازه آزمون بررسی گردید. به این منظور 105 بیمار اسکیزوفرنی سرپایی، 35 بیمار اسکیزوفرنی بستری و 35 نفر از افراد سالم جامعه مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافته‎ها: مقایسه نمرات حاصل از ارزیابی دو آزمونگر در 30 بیمار سرپایی (997/0 = r) و نتایج حاصل از تکرار آزمون در 24 بیمار سرپایی (967/0 = r) نشان داد که آزمون از پایایی مناسب برخوردار است. روایی همزمان از طریق محاسبه همبستگی بین نمره آزمون Kohlman و آزمون مقیاس ارزیابی کلی در 35 بیمار بستری تعیین شد (86/0- = r). توانایی تمایز مهارت‌های زندگی افراد سالم از بیمار، نشان دهنده روایی سازه آزمون مهارت‌های زندگی Kohlman است.بحث: آزمون مهارت‌های زندگی Kohlman که طی این پژوهش مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت، از پایایی و روایی لازم در جمعیت بیماران اسکیزوفرنی تهران برخوردار است.کلید واژه‌ها: اسکیزوفرنی، مهارت‌های زندگی، پایایی، روایی.