رشد فهرست آوایی درکودکان فارسی زبان 6-2 ساله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران

2 ، کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، مربی و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران

3 دکترای زبان شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران - پردیس هنرهای زیبا، تهران

4 کارشناسی ارشد آمار، مربی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی، تهران

10.22122/jrrs.v5i1.37

چکیده

مقدمه: کودکان درپایان اولین سال زندگی خود اولین واژه هارا تولید می کنند. با افزایش سن تعداد واژه ها و تعداد واج هادرفهرست آوایی کودک افزایش می یابد. اولین همخوان ها درفهرست آوایی کودکان همخوان های خیشومی، انفجاری، سایشی، لبی و زبانی می باشند. با افزایش سن، کودکان از همخوان های بیشتری درگفتارخود استفاده می نمایند.آسیب شناسان گفتار و زبان جهت قضاوت در مورد طبیعی یا غیر طبیعی بودن گفتارکودکان به اطلاعات حاصل ازمطالعات جنبه های مختلف گفتاردردوران رشد نیازمند می باشند. هدف ازاین مطالعه تعیین سن اکتساب همخوان ها درکودکان فارسی زبان است.مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی است. نمونه گفتار 96 کودک 6-2 ساله طبیعی فارسی زبان شهرتهران مورد مطالعه قرار گرفت. با استفاده از44 تصویر، چگونگی تولید 22 همخوان فارسی درموقعیت آغازین وپایانی واژه های یک و دوسیلابی مورد بررسی بود.یافته ها: همخوان های دولبی خیشومی وانسدادی/b/,/p/,/m/ مقدم برسایرهمخوان ها توسط کودکان 5/2-2 ساله دردوموقعیت واژه صحیح تولید شدند.همخوان های سایشی و سایشی انسدادی /ž/,/ĵ/ دیرتر از سایر همخوان ها دردو موقعیت واژه توسط کودکان مورد پژوهش بعد از 4 سالگی صحیح تولیدشدند.آزمون رگرسیون این فرضیه را اثبات کرد که با افزایش سن تعداد خطاهای تولید همخوان ها توسط کودکان کاهش یافت.نتیجه‌گیری:کودکان فارسی زبان تا پایان 4 سالگی می توانند همخوان ها را به غیر از /ž/,/ĵ/ در قالب واژه های یک و دو سیلابی درموقعیت آغازین و پایانی صحیح تولید نمایند.این نتیجه با نتایج پژوهش های مشابه درزبان انگلیسی هم سو می باشد.واج های سایشی در زبان انگلیسی نیزسخت ترازسایر واج ها می باشند.

کلیدواژه‌ها