بررسی روایی همزمان مقیاس خودسنجی کاری کودک، در کودکان با نقص توجه و بیش‌فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 مربی، گروه کاردرمانی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران

2 دانشیار، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v11i4.2412

چکیده

مقدمه: استقلال در فعالیت‌های روزمره زندگی، جزء اولین موفقیت‌های دوران کودکی است که به ارتقای حس استقلال و اجتماعی شدن کودکان کمک می‌نماید. پژوهش حاضر با استفاده از پرسش‌نامه‌های‌ خودسنجی کاری کودک و استاندارد کیفیت زندگی کودکان (که به ارزیابی فعالیت‌های روزمره زندگی اختصاص دارد) صورت گرفت. هدف از انجام این پژوهش، بررسی روایی همزمان مقیاس خودسنجی کاری کودک، در کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD یا Attention deficit hyperactivity disorder) بود.مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جهت بررسی روایی هم‌زمان، هر دو پرسش‌نامه توسط 128 کودک با ADHD تکمیل شد. تحلیل نتایج و گزارش ضرایب همبستگی در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: بیشترین ضریب همبستگی بین مقیاس‌ها به کفایت و کیفیت زندگی کل کودک تعلق داشت (56/0- = r). کمترین ضریب نیز متعلق به نمره کفایت با عملکرد اجتماعی برابر با 44/0- = r بود (01/0 > P). بیشترین و کمترین ضرایب همبستگی در مقیاس ارزش به ترتیب به کیفیت زندگی کل کودک (46/0- = r) و عملکرد احساسی (34/0- = r) اختصاص داشت (01/0 > P).نتیجه‌گیری: مقیاس خودسنجی کاری کودک با پرسش‌نامه استاندارد کیفیت زندگی کودکان، روایی همزمان قابل قبولی را نشان داد که می‌تواند به عنوان ابزاری برای سنجش کودکان با ADHD به کار رود.

کلیدواژه‌ها