بررسی شیوع اختلالات ستون فقرات در دانش‌آموزان با آسیب‌های بینایی و شنوایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران

2 دانشجوی دکترای کاردرمانی، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

3 دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا)، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v1i2.1955

چکیده

مقدمه: ستون فقرات، محور اصلی بدن است که نقش اصلی را در حفظ راستای بدن ایفا می‌کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی شیوع ناهنجاری های ستون فقرات در دانش آموزان با آسیب بینایی و شنوایی است.مواد و روش‌ها: برای انجام پژوهش مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی با نمونه‌گیری طبقه ای انتخاب شد. تعداد نمونه‌ها بر حسب ده درصد از دانش آموزان سال تحصیلی 91 انتخاب شدند که در شهر تهران 323 نفر، در شهرستان‌های استان تهران 244 نفر و در استان البرز 148 نفر بودند. از پرسشنامه دموگرافیک، شاقول، خط‌کش منعطف تایوانی و خط‌کش ساده برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده وبااستفاده از آمار توصیفی گزارش شده است.یافته‌ها: دختران و پسران با آسیب بینایی استان البرز بیشترین میزان شیوع ناهنجاری اسکلیوز را دارند و در ناهنجاری کایفوز در چارک اول و سوم ، پسران با آسیب شنوایی استان البرز در شرایط بدتری بودند و در لوردوز در چارک اول دختران با آسیب شنوایی شهر تهران بیشترین مقدار و در چارک سوم پسران با آسیب بینایی استان البرز شرایط مشابهی داشتند.نتیجه‎گیری: بر این اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که دانش آموزان استان البرز بیش از سایر دانش آموزان با آسیب‌های مشابه در شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران دچار ناهنجاری‌های ستون فقرات هستند. بنابراین، نیاز است در این گروه‌ها، آموزش‌ها و نیز خدمات توانبخشی لازم جهت اصلاح ناهنجاری‌ها و یا در صورت لزوم استفاده  از حواس جایگزین در بدن ارائه شود.

کلیدواژه‌ها