تعیین میزان آگاهی و استفاده مراقبین از شیوه شیوه های مراقبت ویژه کودکان 5-1 ساله فلج مغزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

2 دانشیار، مرکزتحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانیخشی، تهران، ایران

3 استادیار، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v9i4.848

چکیده

مقدمه: هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان آگاهی و استفاده مراقبین از شیوه‌های مراقبت ویژه کودکان فلج مغزی 5-1 سالهبود.مواد و روش‌ها:این مطالعه به صورت مقطعی، توصیفی_تحلیلی انجام گرفت. برای جمع آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ای پژوهشگر ساخته که اعتبار آن در شش مرحله مورد ارزیابی و ارتقاء قرار گرفته بود، استفاده شدو 70 نفر از مراقبین مراجعه‌کننده به مراکز توانبخشی شهر تهران در این تحقیق شرکت نمودند. داده‌ها‌ با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن در نرم‌افزار آماریSPSS نسخه 16تحلیل و بررسی گردید.یافته‌ها:سنجش میزان آگاهی براساس خوداظهاری نشان داد که 1/87 % از مراقبین آگاهی خود را در حد ضعیف و متوسط تخمین زده بودند. سنجش میزان آگاهی براساس آزمون نشان داد که 3/94 % از مراقبین دارای آگاهی ضعیف و متوسط بودند. همچنین نتایج نشان داد که 1/27 % از افراد شرکت‌کننده در پژوهش در زمینه مراقبت ویژه از کودکان فلج مغزی آموزش ندیده‌اند. همه افراد آموزش دیده به یک نسبت تمامی حیطه‌ها را آموزش ندیدهبودند. بررسی سوابق آموزشی آنان نشان داد که بیشترین زمینه آموزش دیده شده تحرک و جابجایی )1/57%) و کمترین در زمینه دستشویی گرفتن (0/20%) بود.نتیجه‌گیری: آگاهی اکثریت افراد شرکت کننده در این پژوهش ضعیف و متوسط اندازه‌گیری گردید. این یافته ها ضرورت بازنگری در شیوه های آموزشی مراقبت‌های ویژه کودکان فلج مغزی به مراقبین را بیان می‌دارد. بعلاوه مراقبین نیز نیازمند شرکت در کارگاه‌های آموزشی و دریافت جزوه‌های آموزشی مناسب می‌باشند تا میزان آگاهی خود را افزایش دهند.بیشترین تأکید کارگاه‌های آموزشی باید بر آموزش روش‌های دستشویی گرفتن و تحرک و جابجایی باشد.کلیدواژه‌ها:مراقبت ویژه ، فلج مغزی، کاردرمانی، آگاهی،آموزش