نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان
2 مربی گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
3 عضو هیأت علمی گروه آمار، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
چکیده
مقدمه: در ارزیابی اختلالات صوت کوشش میشود که تا حد ممکن نمونههای صوت، گویای صدای واقعی فرد در گفتار روزمره باشد. پژوهشگران دریافتهاند که ویژگیهای صوت در خواندن متن به گفتار روزمره نزدیکتر است. ساخت متن در بسیاری از کشورها از اوایل قرن بیستم آغاز گشته است. عدم وجود متن مناسب در زبان فارسی، انجام پژوهشهای مورد نیاز و ارایه مستند نتایج اقدامات بالینی را با مشکل مواجه کرده است. متن مورد استفاده در زبان فارسی برای پژوهشهای صوت، آزمون لبخوانی سارا بود که پژوهشگران استفاده از آن را برای ارزیابی صوت نامناسب دانستهاند. هدف از انجام این پژوهش، ساخت متن مناسبی برای ارزیابی ویژگیهای صوت بود که برای اهداف پژوهشی و بالینی کارآمد باشد.مواد و روشها: با مطالعه ویژگیهای متنهای مورد استفاده در سایر زبانها، با توجه به وجود محدودیت نرمافزار Dr. Speech در تحلیل طول زمانی محرکها و در نظر گرفتن نتایج حاصل از استفاده آزمون لبخوانی سارا در پژوهشهای گذشته، متن مورد نیاز ساخته شد. متن ساخته شده از نظر روایی محتوا بررسی شد و پایایی آن نیز با استفاده از شیوه بازآزمایی تعیین گردید.یافتهها: متن تهیه شده از نظر روایی محتوا در نظرخواهی از استادان مورد تأیید قرار گرفت. در بررسی پایایی مشخص شد که اندازهگیری ویژگیهای مورد بررسی از پایایی بالایی برخوردار هستند.بحث: در بررسی روایی متن نتیجه حاصل از نظرخواهی از استادان، حداکثر توافق ممکن را نشان داد. در بررسی پایایی نیز میزان آلفای کرونباخ در متغیرهای مورد مطالعه بالاتر از 7/0 به دست آمد. با توجه به تأیید روایی و دارا بودن پایایی میتوان نتیجه گرفت که این متن برای بررسی ویژگیهای صوت در پژوهشهای صوت در نمونههای عادی قابل استفاده خواهد بود.