نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
چکیده
مقدمه: توانایی خواندن و فهمیدن مطالب، یکی از مهارتهای بسیار حیاتی در دنیای مدرن امروزی است. با توجه به این که افراد زیادی دارای مشکلات خواندن هستند، نیاز به تشخیص زودهنگام و صحیح و درمان مؤثر احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تقارب، سهولت تطابقی و حرکات ساکاد بر توانایی خواندن دانشآموزان نارساخوان ابتدایی شهر رفسنجان انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود. از بین کلیه دانشآموزان دارای نارساخوانی پایه دوم دبستان در شهر رفسنجان در سال تحصیلی 99-1398، 45 نفر به عنوان نمونه و به روش هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. مداخله طی 15 جلسه
30 دقیقهای اجرا گردید. گروه شاهد با توافق کودک و والدین هیچ روند درمانی موازی را در طی انجام تحقیق دریافت نکرد. در گروههای آزمایش و شاهد، از آزمون ارزیابی توانایی خواندن فارسی (Analysis of Persian Reading Ability یا APRA) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون MANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تقارب و سهولت تطابقی و حرکات ساکاد، تأثیر معنیداری بر بهبود توانایی خواندن در کودکان نارساخوان داشت (010/0 > P).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، تقارب، سهولت تطابقی و حرکات ساکاد میتواند بر صحت خواندن و توانایی درک مطلب در کودکان نارساخوان مؤثر باشد.
کلیدواژهها