نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
مقدمه: امروزه با توجه به گسترش اینترنت و بهبود سرعت آن، بازیهای آنلاین مورد توجه ویژه نوجوانان قرار گرفته است. بنابراین، لزوم انجام تحقیقاتی در راستای مزایا و معایب این بازیها بیشتر از گذشته احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی آنلاین با جو عاطفی خانواده، اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی در دانشآموزان انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را تمام دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر اردبیل که در سال تحصیلی 99-1398 در مدارس این شهر مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد. 216 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها به وسیله پرسشنامه اعتیاد به بازی آنلاین، جو عاطفی خانواده، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی و مقیاس سازگاری تحصیلی جمعآوری گردید و سپس با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و تنظیم مدل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: رابطه منفی معنیداری بین جو عاطفی خانواده، اشتیاق و سازگاری تحصیلی با اعتیاد به بازی آنلاین وجود داشت (54/0- ≥ r ≥ 27/0-، 001/0 = P). این متغیرها به ترتیب با مقدار بتای 638/0، 409/0- و 332/0-، به صورت مستقیم اعتیاد به بازی آنلاین را پیشبینی کردند.نتیجهگیری: به نظر میرسد جو عاطفی خانواده، اشتیاق و سازگاری تحصیلی نوجوان به خوبی بتواند اعتیاد به بازیهای آنلاین را پیشبینی کند. بنابراین، بهتر است در برنامهریزی جهت کاهش گرایش جوانان به سمت چنین بازیهایی و شناخت آسیبهایی که این بازیها به دنبال دارند، به این سه عامل توجه نمود.
کلیدواژهها