بررسی اثر ترتیبی تمرینات ذهنی و بدنی بر انتقال دوسویه فوری و تأخیری در یک تکلیف پرتابی در زنان مبتلا به فلج مغزی یک‌طرفه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، پردیس بین‌الملل دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v14i3.3223

چکیده

مقدمه: انتقال یادگیری، از مباحث مهم در زمینه یادگیری و یکی از اصول آموزشی و توان‌بخشی در برخی بیماری‌ها با بیشترین کاربرد در جهان می‌باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر ترتیبی تمرینات ذهنی و بدنی بر انتقال دوسویه فوری و تأخیری در یک تکلیف پرتابی در زنان مبتلا به فلج یک‌طرفه بود.مواد و روش‌ها: این مطالعه بر روی ۳۰ نفر از مبتلایان به فلج یک‌طرفه (ناشی از فلج مغزی) نوع یک و مؤنث با دامنه سنی 12 تا 18 سال انجام شد. در این تحقیق، آزمودنی‌ها به تمرین تکلیف مورد نظر بر روی عضو سالم و آسیب دیده به دو صورت تمرین با تقدم ذهنی و یا بدنی پرداختند و تأثیر تمرینات بر روی عضو آسیب دیده مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های One way ANOVA، تعقیبی Tukey و Independent t تجزیه و تحلیل گردید. همه نتایج در سطح معنی‌داری 05/0 = α محاسبه شد.یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین دو گروه تمرینی با تقدم ذهنی و بدنی در آزمون انتقال دوسویه فوری مشاهده نشد (490/۰ = P)، اما عملکرد گروه تمرین با تقدم بدنی در آزمون‌های انتقال جانبی تأخیری کوتاه و بلند مدت، به‌ طور معنی‌داری بهتر از گروه تمرین با تقدم ذهنی بود (به ترتیب ۰۳۶/۰ = P و ۰۰۱/۰ = P).نتیجه‎گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، می‌توان بیان کرد که با در نظر گرفتن محدودیت حرکت در بیماران مبتلا به فلج یک‌طرفه، استفاده از تکنیک انتقال دوسویه شاید بتواند در توان‌بخشی و افزایش ابعاد حرکتی این افراد مؤثر باشد. همچنین، به منظور افزایش یادگیری و اثربخشی بیشتر تمرینات، استفاده از تمرینات ترکیبی (بدنی و ذهنی) با تقدم تمرینات بدنی برای این افراد پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

  1. Magill RA. Motor learning and control: concepts and applications. 8th ed. New York, NY: McGraw-Hill; 2007. p. 45-79.
  2. Ausenda C, Carnovali M. Transfer of motor skill learning from the healthy hand to the paretic hand in stroke patients: A randomized controlled trial. Eur J Phys Rehabil Med 2011; 47(3): 417-25.
  3. Arora S, Aggarwal R, Sirimanna P, Moran A, Grantcharov T, Kneebone R, et al. Mental practice enhances surgical technical skills: A randomized controlled study. Ann Surg 2011; 253(2): 265-70.
  4. Sugden D, Wade M. Typical and Atypical Motor Development. London, UK: Mac Keith Press; 2013. p. 78-95.
  5. Schuster C, Hilfiker R, Amft O, Scheidhauer A, Andrews B, Butler J, et al. Best practice for motor imagery: A systematic literature review on motor imagery training elements in five different disciplines. BMC Med 2011; 9: 75.
  6. Liu B. Physical training and motor imagery training on intermanual transfer [MSc Thesis]. San Antonio, TX: The University of Texas; 2012. p. 780-99.
  7. Cabral-Sequeira AS, Coelho DB, Teixeira LA. Motor imagery training promotes motor learning in adolescents with cerebral palsy: Comparison between left and right hemiparesis. Exp Brain Res 2016; 234(6): 1515-24.
  8. Land WM, Liu B, Cordova A, Fang M, Huang Y, Yao WX. Effects of physical practice and imagery practice on bilateral transfer in learning a sequential tapping task. PLoS One 2016; 11(4): e0152228.
  9. Amemiya K, Ishizu T, Ayabe T, Kojima S. Effects of motor imagery on intermanual transfer: a near-infrared spectroscopy and behavioural study. Brain Res 2010; 1343: 93-103.
  10. Cho HY, Kim JS, Lee GC. Effects of motor imagery training on balance and gait abilities in post-stroke patients: a randomized controlled trial. Clin Rehabil 2013; 27(8): 675-80.
  11. Lohse KR, Healy AF, Sherwood D. Mental practice in the intermanual transfer of motor skills. Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity 2010; 5(1): 1-24.
  12. Allami N, Brovelli A, Hamzaoui eM, Regragui F, Paulignan Y, Boussaoud D. Neurophysiological correlates of visuo-motor learning through mental and physical practice. Neuropsychologia 2014; 55: 6-14.
  13. Olsson CJ, Nyberg L. Brain simulation of action may be grounded in physical experience. Neurocase 2011; 17(6): 501-5.
  14. Boraxbekk CJ, Hagkvist F, Lindner P. Motor and mental training in older people: Transfer, interference, and associated functional neural responses. Neuropsychologia 2016; 89: 371-7.
  15. Hemayattalab R, Movahedi A. Effects of different variations of mental and physical practice on sport skill learning in adolescents with mental retardation. Res Dev Disabil 2010; 31(1): 81-6.
  16. Ietswaart M, Johnston M, Dijkerman HC, Joice S, Scott CL, MacWalter RS, et al. Mental practice with motor imagery in stroke recovery: Randomized controlled trial of efficacy. Brain 2011; 134(Pt 5): 1373-86.
  17. Liu J, Wrisberg CA. Immediate and delayed bilateral transfer of throwing accuracy in male and female children. Res Q Exerc Sport 2005; 76(1): 20-7.
  18. Gentili RJ, Papaxanthis C. Laterality effects in motor learning by mental practice in right-handers. Neuroscience 2015; 297: 231-42.
  19. Doussoulin A, Rehbein L. Motor imagery as a tool for motor skill training in children. Motricidade 2011; 7(3): 37-43.
  20. Liu H, Song LP, Zhang T. Mental practice combined with physical practice to enhance hand recovery in stroke patients. Behav Neurol 2014; 2014: 876416.
  21. Garcia CD, Aboitiz CJ. Effectiveness of motor imagery or mental practice in functional recovery after stroke: a systematic review. Neurologia 2016; 31(1): 43-52.
  22. Caires TA, Rodrigues Martinho Fernandes LF, Patrizzi LJ, de Almeida OR, Pascucci Sande de Souza LA. Immediate effect of mental practice with and without mirror therapy on muscle activation in hemiparetic stroke patients. J Bodyw Mov Ther 2017; 21(4): 1024-7.
  23. Guadagnoli MA, Lee TD. Challenge point: a framework for conceptualizing the effects of various practice conditions in motor learning. J Mot Behav 2004; 36(2): 212-24.