نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد گفتار درمانی، آسیبشناس گفتار وزبان، بیمارستان روزبه، تهران، ایران
2 فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان روزبه، تهران، ایران
چکیده
مقدمه:مطالعاتی که اثربخشی آموزش به والدین را در گروه کودکان اتیستیک سنجیده اند محدود می باشد. این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش گروهی والدین کودکان اوتیستیک بر دانش والدین در مورد بیماری و راههای کمک به کودک و میزان استرس ـ اضطراب ـ افسردگی آنان انجام شده است مواد و روشها: دردی ماه 1386از میان والدین کودکان اوتیستیک که جهت درمان و توانبخشی فرزند خود به بیمارستان روزبه مراجعه کردند و علاقمند به شرکت در جلسات آموزشی گروهی والدین بودند. 12والد در این مطالعه شرکت کردند. جهت گردآوری دادهها از برگۀ تاریخچهگیری گفتار ـ زبان، شنوایی، برگه سنجش آگاهی والدین، مقیاس افسردگی ـ اضطراب ـ استرس والدین و پرسشنامه میزان رضایتمندی شرکتکنندگان استفاده شد نتایج: یافتهها نشان داد این دورۀ آموزشی باعث افزایش سطح آگاهی والدین در مورد بیماری و راههای کمک به کودک شد (P<0.001) و والدین کیفیت این دوره آموزشی را در حد مطلوب ارزیابی کردند. کاهشی در میزان اضطراب، افسردگی و استرس والدین به دست نیامد بحث ونتیجهگیری:دورههای آموزشی گروهی والدین می تواند آگاهی والدین رادرمورد کودک و درمان آن به طور معناداری افزایش دهد.مطالعات تکمیلی با نمونه بیشتر و سنین مختلف پیشنهاد می شود کلید واژهها: اوتیسم، آموزش گروهی،آموزش والدین اوتیستیک