نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه گفتار درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2 کارشناسی ارشد، گروه گفتار درمانی، عضو هیأت علمی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3 عضو هیأت علمی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، دانشجوی دکتری، گروه گفتار درمانی، دانشگاه بهزیستی و علوم توانبخشی، تهران، ایران
چکیده
چکیدهمقدمه: یکی از شایعترین اختلالات خواندن، نارساخوانی رشدی میباشد. بر اساس فرضیه نقص واجشناختی، مشکل اصلی این کودکان در پردازش واجی و ایجاد بازنماییهای نادرست میباشد. تکلیف تکرار ناکلمه رمزگذاری، ذخیرهسازی و بازیابی بازنماییهای واجی را منعکس میکند، به همین دلیل تکرار ناکلمه، شاخص مناسبی برای سنجش این مهارتها به خصوص حافظه فعال واجی میباشد. همچنین این تکلیف فرایندهای ادراک گفتار، دانش واژگانی، طرحریزی حرکتی و تولید را نیز درگیر میکند. بنابراین هدف این مطالعه، بررسی عملکرد دانشآموزان نارساخوان در تکلیف تکرار ناکلمه و تحلیل خطاهای آنها بود.مواد و روشها: این مطالعه غیر تجربی- تحلیلی از نوع مقطعی و مورد- شاهدی بود. دو گروه، 15 دانشآموز نارساخوان و 35 دانشآموز طبیعی پایه سوم ابتدایی در این مطالعه شرکت کردند. این دانشآموزان نباید دارای مشکلات عصب شناختی درشت، روانپزشکی و اختلالات گفتار و زبان باشند و باید از هوشبهر و شنوایی طبیعی برخوردار باشند. 40 ناکلمه که شامل ناکلمات یک، دو، سه و چهار هجایی بود، جهت بررسی عملکرد تکرار این گروه استفاده شد. پاسخها آوانویسی گسترده (Broad) گردید و نتایج با استفاده از آمارههای توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: گروه نارساخوان نسبت به گروه شاهد، نمره کمتری در تکلیف تکرار ناکلمه کسب کردند و تفاوت بین دو گروه از نظر آماری معنیدار بود (001/0 > P).نتیجهگیری: خطاهای گروه نارساخوان در تکرار ناکلمه، نشان داد که آنها نقایصی در دسترسی، حفظ و بازیابی کدهای واجی تجربه میکنند. همچنین آنها مشکلاتی در تمییز واجهایی دارند که به طور ضعیف رمزگذاری شدهاند.کلید واژهها: ناکلمه، نارساخوان، پردازش واجی، حافظه فعال واجی