نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3 عضو هیأت علمی، گروه آموزش، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پژشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
چکیدهمقدمه: معلمان بزرگترین کاربران حرفهای صوت هستند که شیوع اختلالات صوت در آنها حدود 60 درصد میباشد. با توجه به اینکه عمده علائم صوتی معلمان دارای اختلالات صوت، ناشی از تاثیرات شغلی است، طراحی و تدوین پرسشنامهای برای سنجش اختلالات صوت در معلمان به منظور تشخیص سریع و کاهش هزینههای اجتماعی و اقتصادی میتواند از ضروریات باشد. پروتکلی تحت عنوان «پرسشنامه سنجش اختلالات صوت ویژه معلمان مقاطع ابتدایی شهر اصفهان» توسط مجیری و اعظمیان در سال 1389 طراحی شدهاست که نقطه ضعف آن، عدم تعیین ویژگیهای کاربردی این ابزار میباشد. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی این پرسشنامه به منظور غربالگری سریع اختلالات صوت در این جمعیت میباشد.مواد و روشها: 52 معلم با صدای نرمال و 52 معلم دارای اختلالات صوت در قالب یک مطالعه توصیفی–تحلیلی به شیوه نمونهگیری آسان وارد مطالعه شدند. نمونه صوتی از معلمان به منظور ارزیابی اکوستیک و ادراکی صورت گرفت. فرم تعیین شکایت صوتی و پرسشنامه توسط معلمان پر شد. از آزمون منحنی راک به منظور تعیین حساسیت و ویژگی و نقطه برش پرسشنامه استفاده شد.یافتهها: در این پژوهش برای نقطه برش 9، حساسیت 78/0، ویژگی 94/0، ارزش اخباری مثبت 93%، ارزش اخباری منفی81% و نسبت درستنمایی 13% بدست آمد.نتیجهگیری: پرسشنامه از توان بالایی به منظور تعیین معلمان دارای اختلالات صوت و معلمان با صوت نرمال برخوردار است و میتواند پروتکل مناسبی برای غربالگری اختلالات صوت در معلمان باشد.کلیدواژهها: اختلالات صوت، حساسیت، ویژگی، نقطه برش، ویژگی های روان سنجی، ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی