نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
3 استادیار، گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4 دانشجوی کارشناسی، گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: تغییرات حرکتی ممکن است در مراحل اولیه بیماری آلزایمر و یا حتی در مراحل قبلی مانند اختلال شناختی خفیف (Mild cognitive impairment یا MCI) مشاهده شود. استفاده از آزمونهای حرکتی در تکالیف دوگانه (فعالیت جسمی و شناختی)، میتواند تمایز بین سالمندان عادی و افراد مبتلا به آلزایمر و MCI را تسهیل کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی نرمافزار تکالیف دوگانه مبتنی بر حسگر Kinect در محیط واقعیت مجازی به منظور بررسی نحوه گام برداشتن به همراه تکالیف شناختی برای تمایز سالمندان عادی از سالمندان مستعد آلزایمر یا MCI بود.مواد و روشها: این مطالعه از نوع اعتبارسنجی و جامعه آماری متشکل از کلیه روانشناسان متخصص در زمینه درمان آلزایمر، MCI و تکنولوژی آموزشی بود که 10 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهشی و به صورت هدفمند انتخاب شدند. در این تحقیق، بستهای از تکالیف دوگانه مبتنی بر حسگر Kinect در محیط واقعیت مجازی به منظور ارزیابی اختلالات شناختی در سالمندان طراحی و تأیید شد. ابزارهای مورد استفاده شامل یک بازی سه بعدی ساخته شده به وسیله موتور Unity، یک حسگر Kinect و یک هدست واقعیت مجازی بود. جهت سنجش اعتبار محتوایی نرمافزار، پرسشنامهای با همکاری استادان مربوط در مورد محتوای نرمافزار تهیه گردید و در اختیار متخصصان قرار گرفت.یافتهها: پس از اعمال نظرات اصلاحی و بررسی دادههای حاصل از فرم پاسخگویی متخصصان، میزان اعتبار نرمافزار با استفاده از ضریب توافق Kappa محاسبه شد و 4/93 درصد به دست آمد.نتیجهگیری: بر اساس نتایج، میتوان گفت که نرمافزار طراحی شده از اعتبار محتوایی مناسبی برخوردار میباشد. استفاده از وظایف دوگانه مبتنی بر Kinect میتواند عملکرد شناختی در افراد سالمند را با اطمینان ارزیابی کند.
کلیدواژهها