توصیف محیط پرورش استعداد ورزشکاران پارالمپیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

2 دانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

3 دانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

10.22122/jrrs.v14i5.3359

چکیده

مقدمه: پژوهش‌های امروزی با تغییر رویه به جای شناسایی استعداد که فرایندی نفس‌گیر و گاهی بدون نتیجه مطلوب است، به دنبال توصیف محیط مناسب برای پرورش استعدادهای ورزشی می‌باشند. بر همین اساس، برخی تحقیقات به توصیف محیط پرورش استعدادهای ورزشی پرداخته‌اند، اما کمتر مطالعه‌ای به توصیف محیط پرورش استعداد ورزشکاران معلول پرداخته است. پژوهش حاضر با هدف توصیف محیط پرورش استعداد ورزشکاران پاراآسیایی و پارالمپیک انجام شد.مواد و روش‌ها: این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود و شرکت‌کنندگان آن را 150 ورزشکار (48 دختر و 102 پسر) که بین سال‌های 2014 تا 2018 در مسابقات پاراآسیایی و پارالمپیک در رده سنی نوجوانان و جوانان شرکت کرده‌ بودند، تشکیل داد. نمونه‌ها به‌ صورت در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات، از پرسش‌نامه محیط پرورش استعداد (Talent Development Environment Questionnaire یا TDEQ) استفاده گردید. این پرسش‌نامه دارای هفت خرده مقیاس «تمرکز بر رشد بلندمدت، آماده‌سازی کیفی، ارتباطات، درک ورزشکار، شبکه حمایتی، محیط چالشی و رقابتی و اصول رشد بلندمدت» می‌باشد. داده‌ها با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: میانگین چهار خرده مقیاس «تمرکز بر رشد بلندمدت (001/0 = P)»، «ارتباطات (001/0 = P)»، «محیط چالشی و رقابتی (001/0 = P)» و «اصول رشد بلندمدت (001/0 = P)» بالاتر از سطح متوسط و میانگین دو خرده مقیاس «شبکه حمایتی (450/0 = P)» و «درک ورزشکار (360/0 = P)» در سطح متوسط ارزیابی گردید. میانگین خرده مقیاس «آماده‌سازی کیفی (035/0 = P)» نیز مقداری پایین‌تر از سطح متوسط را نشان داد.نتیجه‎گیری: در محیط پرورش استعداد معلولان، باید توجه بیشتری به حمایت پیوسته، در دسترس و همیشگی کادر مربیان و فراهم آوردن امکانات و تسهیلات شود. همچنین، مربیان باید اهمیت بیشتری برای سلامتی جسمی و روانی ورزشکار قایل شوند تا ورزشکار احساس کند که سلامتی‌اش برای مربی مهم است

کلیدواژه‌ها

  1. World Health Organization. International classification of functioning, disability and health. Geneva, Switzerland: WHO; 2008.
  2. Albrecht GL, Seelman K, Bury M. Handbook of disability studies. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications; 2001.
  3. Ghaedrahmati S, Dehbashi M. Relationship between health services and disability status in the provinces of the country. Social Welfare 2014; 13(50): 333-51. [In Persian].
  4. Lubans D, Richards J, Hillman C, Faulkner G, Beauchamp M, Nilsson M, et al. Physical activity for cognitive and mental health in youth: A systematic review of mechanisms. Pediatrics 2016; 138(3): e20161642.
  5. Mohammadi B. Sports talent identification. 1st ed. Tehran, Iran: Elm va Harekat Publications; 2012. p. 19-20. [In Persian].
  6. Henriksen K, Stambulova N, Roessler KK. Riding the wave of an expert: A successful talent development environment in kayaking. Sport Psychol 2011; 25(3): 341-62.
  7. Mudege SM. Factors associated with successful talent development in South African soccer players [MSc Thesis]. Port Elizabeth, South Africa; Nelson Mandela Metropolitan University; 2011.
  8. Radtke S, Doll-Tepper G. A cross-cultural comparison of talent identification and development in Paralympic sports. Perceptions and opinions of athletes, coaches and officials. Berlin Germany: Free University; 2014.
  9. Clark JE. On becoming skillful: patterns and constraints. Res Q Exerc Sport 1995; 66(3): 173-83.
  10. Adeyanju FB. Nigerian Women and Sports Participation: Stereotypical Misconceptions, Reality and Future Projections. In: Adedoja TA, Mshelia B, Onifade A, editors. Psychosocial Perspectives of Sports. Lagos, Nigeria: Vertex Diamond Nig. Publishers; 1993.
  11. Gashtasbi A. Identification and prioritization of the preventive and driving factors of physical-disabled participation in physical activity in Shiraz [MSc Thesis]. Ahvaz, Iran: Shahid Chamran University of Ahvaz; 2012. [In Persian].
  12. Sobhani A, Andam R, Zarifi M. Study and prioritizing the factors and barriers to sport participation of disabled people of Ahvaz City. Organizational Behavior Management in Sport Studies 2015; 2(6): 41-8. [In Persian].
  13. Westermark M. Talent development in female football: What characterizes a successful environment? [MSc Thesis]. Umea, Sweden: Umea University; 2016.
  14. Jimenez AS. Developpement du sport pour les personnes handicapees en Colombie: dynamiques et resistances [PhD Thesis]. Brest, France: University of Western Brittany; 2012. [In French].
  15. Omar-Fauzee MS, Mohd-Ali M, Geok SK, Ibrahim N. The participation motive in the paralympics. Journal of Alternative Perspectives in the Social Sciences 2010; 2(1): 250-72.
  16. Martindale R, Collins D, Wang J, McNeill M, Sonk K, Sproule J, et al. Development of the Talent Development Environment Questionnaire for Sport. J Sports Sci 2010; 28(11): 1209-21.
  17. Tizro M, Badami R. Description of the environment of talent development for elite adolescent basketball players and its relationship with mental skills. Sport Psychology Studies 2018; 7(23): 51-66. [In Persian].
  18. Tan Li San A, Low F. Developmental practice activities of elite youth swimmers. Movement, Health and Exercise 2014; 3: 27-37.
  19. Baker J, Cote J, Abernethy B. Sport-specific practice and the development of expert decision-making in team ball sports.
  20. J Appl Sport Psychol 2003; 15(1): 12-25.
  21. Firuzi M, Razavi MH, Farzan F. The challenges and difficulties of the medal running, rowing and swimming Iran. Journal of Sport Management and Motor Behavior 2012; 8(15): 37-66. [In Persian].
  22. Cote J. The influence of the family in the development of talent in sport. Sport Psychol 1999; 13(4): 395-417.
  23. Cote J, Hay J. Children's involvement in sport: A developmental perspective. In: Silva JM, Stevens DE, editors. Psychological Foundations of Sport. Boston, MA: Allyn and Bacon; 2002. p. 484-502.
  24. Cote J, Fraser-Thomas J. Play, practice, and athlete development. In: Farrow D, Baker J, MacMahon C, editors. Developing sport expertise: Lessons from theory and practice.London, UK: Routledge; 2007. p. 17-28.
  25. Mills A, Butt J, Maynard I, Harwood C. Identifying factors perceived to influence the development of elite youth football academy players. J Sport Sci 2012; 30(15): 1593-604.
  26. Brackenridge C. The parents’ optimum zone: Measuring and optimising parental engagement in youth sport. Proceedings of 13th Commonwealth International Sports Conference; 2006 Mar 9-12; Melbourne, Australia.
  27. Dinli S, Badami R. The role of social support in the nursing acquisition process of national and international athletes. Social Sciences 2017; 10(3): 129-38. [In Persian].
  28. Martindale R, Mortimer P. Talent development environments: key considerations for effective practice. In: Collins D, Button A, Richards H, editors. Performance psychology. Edinburgh, Scotland: Churchill Livingstone; 2011. p. 65-84.
  29. Henriksen K, Stambulova N, Roessler KK. Successful talent development in track and field: considering the role of environment. Scand J Med Sci Sports 2010; 20(Suppl 2): 122-32.
  30. Wolfenden LE, Holt NL. Talent development in elite junior tennis: perceptions of players, parents, and coaches. J Appl Sport Psychol 2005; 17(2): 108-26.
  31. Li C, Wang CKJ, Pyun DY. Talent development environmental factors in sport: A Review and taxonomic classification. Quest 2014; 66(4): 433-47.
  32. Campbell E, Jones G. Sources of stress experienced by elite male wheelchair basketball players. Adapt Phys Activ Q 2002; 19(1): 82-99.
  33. Durand-Bush N, Salmela J, Green-Demers I. The Ottawa mental skills assessment tool (OMSAT-3*). Sport Psychol 2001; 15: 1-19.
  34. Freimuth U. Vietnamese track-and-field athletes are heroes [Online]. [cited 2010 Mar 21]; Available from: URL: http://travel.org.vn/in-depth/interviews/2010/03/ldquovietnamese-trackandfield-athletes-are-heroesrdquo.html
  35. Bloom BS, Sosniak LA. Developing talent in young people. New York, NY: Ballantine Books; 1985.
  36. Ericsson KA, Krampe RT, Tesch-Romer C. The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychol Rev 1993; 100(3): 363–406.
  37. Dieffenbach K, Statler T, Moffett A. Pre and post games perceptions of factors influencing coach and athlete performance at the Beijing Paralympics. Colorado Springs, CO: USOC and Paralympic; 2009.
  38. Kellmann M. Enhancing recovery: Preventing underperformance in athletes. Champaign, IL: Human Kinetics; 2002.