نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران
4 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای رایانهای آموزشی بر مدیریت تفکر خلاق در کودکان با استفاده از راهبردهای تعاملی بود.مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی کنترل شده و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 99-1398 بود. 60 دانشآموز به صورت نمونه در دسترس، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه مهارتهای اجتماعی و پرسشنامه تفکر خلاق بود. نمونهها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش تحت آموزش با بازیهای رایانهای قرار گرفت و گروه شاهد آموزش به روش معمول را ادامه دادند. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل گردیدیافتهها: استراتژی بازیهای رایانهای آموزشی تأثیر معنیداری در مدیریت تفکر خلاق داشت و شدت تأثیر، 8/17درصد بود. همچنین، مقدار F برای مهارتهای اجتماعی، 83/9 و معنیدار گزارش شد (003/0 = P) و شدت تأثیر 9/49 درصد به دست آمد.نتیجهگیری: شاید استفاده از بازیهای آموزشی رایانهای بتواند ابزار مهمی برای افزایش خلاقیت و تعاملات اجتماعی در کودکان باشد که این خود تأثیر وسیعی بر زندگی و مهارتهای اجتماعی و فردی افراد دارد.
کلیدواژهها