نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
2 استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
3 روانپزشک، استادیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای زندگی جمعی بر ارتقای مهارتهای روزمره بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا مرکز آموزشی- درمانی روانپزشکی رازی تهران بود.مواد و روشها: برای بررسی اثربخشی مداخله مذکور از طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه شاهد استفاده شد. 24 نفر از بیماران اسکیزوفرنیا به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (12 = n) و گروه شاهد (12 = n) تقسیم شدند. برای گردآوری دادهها از چکلیست مهارتهای زندگی روزانه که توسط کربلایی اسماعیل در سال 1376 تهیه شده بود و همچنین از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ANCOVA تک متغیره استفاده شد. سطح معنیداری 05/0 > P در نظر گرفته شد. در ضمن، دادههای حاصل از پژوهش با بسته نرمافزاری 16SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: آموزش گروهی مهارتهای زندگی جمعی باعث ارتقای مهارتهای زندگی روزمره بیماران اسکیزوفرنیا در گروه آزمایش پس از آموزش برنامه شد (05/0 > P). به این معنی که گروه آزمایش مهارتهای زندگی بهتری را در مقایسه با گروه شاهد نشان دادند. نتیجه گیری: یافتههای منتج از این پژوهش نشانگر آن است که میتوان از برنامه آموزش گروهی مهارتهای زندگی جمعی در کنار دارو درمانی برای ارتقای مهارتهای زندگی و ارتباطی در بیماران اسکیزوفرنیا بهره جست.کلید واژهها: اسکیزوفرنیا، مهارتهای زندگی جمعی، مهارتهای زندگی روزمره و ارتباطی