نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد، عضو هیأت علمی، گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3 استادیار، گروه آمار زیستی، عضو هیأت علمی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: لکنت اختلالی چند بعدی میباشد و عوامل بسیاری بر آن تأثیرگذار است. یکی از عوامل مؤثر بر لکنت جنبههای زبانی میباشد. هدف این پژوهش، بررسی فراوانی بروز ناروانی در کلمات و ناکلمات در کودکان مبتلا به لکنت بود. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و مقایسهای بود. 15 کودک 5-4 ساله مبتلا لکنت در این مطالعه شرکت داشتند. از کودکان خواسته شد تا کلمات و ناکلماتی را که میشنوند، تکرار نمایند. نمونهها جهت جمعآوری و تحلیل دادهها ضبط گردید و مورد برررسی قرار گرفت. تحلیل آماری دادهها توسط نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: فراوانی ناروانی در کلمات و نیز ناکلمات به طور معنیداری متفاوت بود و بروز ناروانی حین تکرار در ناکلمات بیشتر از کلمات مشاهده شد (05/0 > P)، همچنین تکرار و قفل ناروانیها شایع بودند. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که پیچیدگیهای زبانشناختی باعث افزایش بسامد وقوع ناروانی میشود. کلید واژهها: کلمات، ناکلمات، ناروانی، کودکان مبتلا به لکنت