نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد کاردرمانی روان ،مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی، اراک، ایران
2 دکترای تخصصی آموزش بهداشت ، دانشیار دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد کاردرمانی ، مربی هیأت علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4 دانشجوی دکترای علوم اعصاب ، مربی هیأت علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، تهران، ایران
چکیده
چکیده : مقدمه:کودکان با ناتوانی هوشی و رشدی در عملکردهای حرکتی محدودیت ها و نقص هایی دارند . بنابراین شناخت و ارزیابی مشکلات حرکتی این کودکان در سنین پیش از دبستان جهت ارائه خدمات درمانی مناسب ضروری می باشد. هدف این پژوهش، تعیین همبستگی بین آزمونهایمهارت حرکتی بروینینکز ازرتسکی و مقیاس رشد حرکتی پی بادی -2 درکودکان با ناتوانی هوشی و رشدی آموزش پذیر بود .مواد و روش ها:در این مطالعه مهارتهای حرکتی (درشت ، ظریف) 60 کودک باناتوانی هوشی و رشدی 83-54 ماهه به وسیله تست های BOTMP وPDMS2مورد ارزیابی قرار گرفت .یافته ها :نتایج نشان داد که بیندو تست حرکتی در نمرات کل (91/0 – 65/0 =r )، نمرات حرکات درشت (88/0-58/0 r=) و نمرات حرکات ظریف (88/0-60/0 r=) همبستگی متوسط تا بالایی وجود داشته است .نتیجه گیری: با توجه به همبستگی متوسط تا بالای بین دو تست BOTMP و PDMS2 درمانگر می تواند جهت ارزیابی مهارتهای حرکتی کودکان با ناتوانی هوشی و رشدی از یکی از اینآزمون ها استفاده کند و با توجه به آیتم های مورد ارزیابی و زمان آزمون ها به نظر می رسد در این گروه از کودکان آزمونPDMS2 بهتر از آزمونBOTMP بوده است . کلید واژه ها :PDMS2 ، BOTMP ، ناتوانی هوشی ، مهارتهای حرکتی