ارتباط بین حافظه فعال و روانی کلامی در سالمندان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسنده

استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v8i3.308

چکیده

مقدمه: حافظه فعال و روانی کلامی از اولین عملکردهای شناختی هستند که در فرایند سالمندی افت پیدا می‌کنند. هدف از این مطالعه بررسی، ارتباط بین این دو عملکرد شناختی در سالمندان بود.مواد و روش‌ها: در این مطالعه 150 نفر از سالمندان ساکن در استان قم، به صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به آزمون‌های روانی کلامی (معنایی و آوایی) و آزمون فراخنای اعداد (مستقیم و معکوس) پاسخ دادند. جهت بررسی ارتباط بین متغیرهای مطالعه از آزمون همبستگی Pearson دو طرفه استفاده شد.یافته‌ها: بین روانی کلامی آوایی و بخش مستقیم آزمون فراخنای اعداد همبستگی معنی‌داری وجود داشت (0/05 < P، 0/286 = r). همچنین بین بخش معکوس آزمون فراخنای اعداد و آزمون روانی کلامی آوایی نیز همبستگی معنی‌داری نشان داده شد (0/01 < P، 0/355 = r). روانی کلامی معنایی نیز همبستگی معنی‌داری با فراخنای اعداد مستقیم (0/01 < P، 0/599 = r) و معکوس (0/01 < p، 0/488 = r) نشان داد. نتیجه گیری: ارتباط بین روانی کلامی آوایی و معنایی را می‌توان به دلیل زیرساخت‌های تشریحی مشترک این دو کارکرد شناختی (قطعه پیش پیشانی و به طور اختصاصی بخش طرفی خارجی آن) دانست. بر این اساس می‌توان آزمون روانی کلامی را به عنوان پیش‌گوی حافظه فعال دانست.کلید واژه‌ها: حافظه فعال، روانی کلامی آوایی و معنایی، سالمندی