نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
2 دانشجوی دکترا، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: مهارت شناختی فرایندی بسیار پیچیده است و اساس عملکرد هدفمند بشر را رقم میزند. تأثیر اختلال شناختی را در عملکرد بیماران روانپزشکی و نورولوژیک به وضوح میتوان دید. بنابراین ارزیابی دقیق از ظرفیت شناختی این افراد به منظور پیشبینی عملکرد آنها ضروری است. غربالگری سطح شناختی Allen، برآوردی سریع از ظرفیت یادگیری و تواناییهای باقیمانده بیمار مبتلا به اختلال شناختی ارایه میدهد.مواد و روشها: مطالعه به شیوه توصیفی- تحلیلی از سطح شناختی 60 بیمار اسکیزوفرنیک 40-18 سال در دو گروه بستری دایم و سرپایی و 30 نفر از افراد سالم، بر اساس غربالگری سطح شناختی Allen صورت گرفت. در گروه بیماران بین سطح شناختی افراد بستری و سرپایی مقایسهای صورت گرفت و اثر متغیرهای دموگرافیک بر سطح شناختی بررسی شد. نتایج با روشهای آماری ضریب همبستگی Pearson و آنالیز واریانس یکطرفه توسط نرمافزار 11SPSS بررسی شد.یافتهها: نتایج حاکی از معنیداری اختلاف میانگین سطح شناختی گروه سالم و بیمار (001/0 > P) و نیز بیماران بستری و سرپایی (001/0 > P) بود. سطح شناختی با سن بروز بیماری (594/0 = r) و سطح تحصیلات (545/0 = r) ارتباط مستقیم و با مدت ابتلا به بیماری (574/0- = r) و مدت اقامت بستری (454/0- = r) ارتباط معکوس داشت. بین متغیرهای دموگرافیک و سطح شناختی افراد سالم ارتباط معنیداری وجود نداشت.نتیجهگیری: گروه افراد سالم از سطح شناختی بالاتری برخوردار بودند و سطح شناختی بیماران بستری نسبت به بیماران سرپایی پایینتر بود. سن بروز بیماری، مدت ابتلا به بیماری، مدت اقامت بستری دایم و سطح تحصیلات بر سطح شناختی بیماران اسکیزوفرنیک مؤثر بودند.کلید واژهها: بیماران اسکیزوفرنیا، سطح شناختی، غربالگری سطح شناختی Allen