نوع مقاله : مقاله مروری
نویسنده
دانشجوی دکترای روانشناسی، اصفهان، مرکز پزشکی نور، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده
چکیدهمقدمه: شناخت اجتماعی منعکس کننده نحوه ادراک فرد از احساس و تفکر خود و دیگران میباشد. این سازه شناختی، انعکاسی ـ مشارکتی و دارای کنشهای سازشی است که در سه مقوله ادراک اجتماعی، قضاوت اجتماعی و حافظه اجتماعی در حیطههای مختلف رفتاری انسان مورد مطالعه قرار میگیرد. هدف این مقاله مرور پژوهشهای مرتبط با این سازه در مبتلایان به آسیب ویژه زبان است.مواد و روشها: این مقاله مروری است برمطالعات مرتبط با موضوع از سال 1997 تا 2005 به قصد دستیابی به یافتههای مشترک و نیز سؤالات مطرح شده در این بررسیها برای تصریح بیشتر دورنمای پژوهشی در این حیطه.نتایج: مطالعات مختلف بیانگر ارتباط مهارتهای زبانی برتر با کفایت اجتماعی - شناختی است، بر این مبنا کودکان مبتلا به آسیبهای زبانی از جمله آسیب ویژه زبان در دانش شناخت اجتماعی دچار ضعف میباشند.بحث: گو این که اکثر مطالعات دانش زبانیِ محدود را تنها عامل ضعف در کفایت اجتماعی نمیدانند لکن با تأکید بر ضعف مبتلایان به SLI در مهارتهای گفتگو، حل تعارضهای بین فردی و برقراری روابط با همسالان، به پدیده خود ادراکی منفی و عزت نفس پایین بویژه در عملکرد اجتماعی و عزت نفس تحصیلی اشاره نموده و اهمیت مطالعه بیشتر در این حیطه را ضروری دانستهاند.کلید واژهها: شناخت اجتماعی، کودک، آسیب ویژه زبان، آسیبهای زبانی