نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 استادیار، مرکز تحقیقات تعامل انسان و رایانه، دانشگاه تکنولوژی، کوچی، ژاپن
2 دکتری تخصصی علوم اعصاب، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله، تهران، ایران
3 استاد، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله، تهران، ایران
4 دانشیار، گروه مهندسی پزشکی، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
5 دانشیار، گروه نرمافزار، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
6 دکتری تخصصی، دانشکده علوم پزشکی آبادان،آبادان ،ایران
چکیده
مقدمه: امروزه بررسی و شناسایی تأثیرات بازیهای رایانهای، نقش مهمی در سلامت شناختی و رفتاری افراد جامعه ایفا میکند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کوتاهمدت بازی Flow Free بر ویژگیهای عصبشناختی بازیکنان بود.مواد و روشها: 40 دانشجوی پسر داوطلب سالم 20 سال به بالا، در دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفتند. تمام آزمونها قبل و بعد از بازی از گروه آزمایش اخذ گردید. همچنین، تمام آزمونها از گروه شاهد بدون انجام بازی (فقط با نگاه کردن) گرفته شد. افراد منتخب ابتدا پرسشنامهای متشکل از خصوصیات شخصی و تخصصی بازی را تکمیل نمودند. سپس نمونههای بزاق آنها به منظور سنجش میزان هورمون کورتیزول و آلفا آمیلاز جمعآوری شد. همچنین، آزمونهای شناختی انجام و امواج مغزی ثبت گردید. دادهها با استفاده از آزمون Wilcoxon در سطح معنیداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: دو گروه در حالت پایه، تفاوت معنیداری در مشخصات جمعیتشناختی و نتایج آزمایشها و آزمونهای مربوط نداشتند. پس از انجام بازی، تغییرات در گروه شاهد معنیدار نبود. نتایج آزمون شناختی در گروه آزمایش، افزایش معنیدار سلامت ذهنی (037/0 = P) و توجه ممتد (046/0 = P) را نشان داد. همچنین، افزایش معنیداری در تغییرات غلظت آلفا آمیلاز (009/0 = P) و کورتیزول بزاقی (010/0 = P) پس از انجام بازی نسبت به قبل از آن مشاهده گردید. تغییرات امواج مغزی ثبت شده بعد از بازی نسبت به قبل از آن، افزایش میانگین سطح الگوی شاخص استرسی (039/0 = P) و شاخص توجه (048/0 = P) را نشان داد. همه این تغییرات در مرحله پسآزمون نسبت به گروه شاهد نیز معنیدار بود.نتیجهگیری: بازی Flow Free به عنوان محرک مثبت سیستم دستگاه عصبی مرکزی، سبب فعالیت مسیر استرسی و تغییرات سیگنالهای مغزی و در نتیجه، تقویت المان شناختی توجه در بازیکنان پس از انجام بازی میشود.
کلیدواژهها