نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد و هیأت علمی، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2 کارشناسی ارشد و هیأت علمی، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران .
3 عضو هیأت علمی، گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 عضو هیأت علمی، گروه آمار زیستی، دانشکده علوم توان بخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده
چکیده مقدمه: پژوهشهای متعددی به بررسی ارتباط لکنت با عوامل زبانشناختی مختلف پرداختهاند؛ به طوری که بعضی از این نتایج نشان میدهند که در کودکان لکنتی گفتههای ناروان نسبت به گفتههای روان پیچیدهتر هستند. هدف از این پژوهش، تعیین و مقایسه تأثیر جملات ساده و پیچیده بر میزان ناروانی گفتار کودکان لکنتی و غیرلکنتی فارسی زبان در تکلیف تقلید جملات بود. نتایج حاصله شاید بتواند در جهت شناخت بیشتر ماهیت لکنت و نیز یافتن شیوههای مناسبتر برای درمان آن کاربرد داشته باشد. مواد و روشها: این مطالعه، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود. 10 کودک لکنتی و 10 کودک غیرلکنتی تک زبانه و فارسی زبان 6-4 سال مورد مطالعه قرار گرفتند که از لحاظ سن و جنس با همدیگر مطابقت داشتند. در این پژوهش، دو گروه جمله، شامل 13 جمله ساده و 10 جمله پیچیده، در نظر گرفته شد؛ به طوری که بر طول جملات هر گروه، به ترتیب یک تکواژ افزوده گردد. از هر کودک درخواست شد پس از شنیدن هر جمله، به طور دقیق آن را تکرار کند. میزان ناروانی در هر گفته از تقسیم تعداد کلمات ناروان بر کل کلمات آن گفته محاسبه و به صورت درصد بیان شد. درصد ناروایی جملات ساده و پیچیده در هر گروه و نیز بین دو گروه، با استفاده از نرمافزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در کودکان لکنتی و غیرلکنتی بین جملات ساده و پیچیده از لحاظ میزان ناروانی تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0 > P). بحث: نتایج این پژوهش نشان داد که در هر دو گروه، میزان ناروانی در جملات پیچیده بیشتر از جملات ساده بود. همچنین کودکان لکنتی با افزایش پیچیدگی نحوی، دچار میزان ناروانی بیشتری نسبت به کودکان غیرلکنتی شدند. کلید واژهها: لکنت، کودکان، جملات ساده، جملات پیچیده، پیچیدگی نحوی.