نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان دارای نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: توانایی خواندن، یکی از مهارتهای بسیار حیاتی در دنیای مدرن امروزی به شمار میرود. با توجه به این که افراد زیادی دارای مشکلات خواندن هستند، نیاز به تشخیص زودهنگام و صحیح و درمان مؤثر آن احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی غنیسازی ادراکی بر خودکارامدی در کودکان نارساخوان پایه سوم دبستان شهر همدان انجام شد.مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی، از بین کلیه دانشآموزان پسر پایه سوم دبستان شهر همدان در سال تحصیلی 99-1398 که دارای نارساخوانی بودند، 50 نفر به روش هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. مداخله طی 21 جلسه بر روی نمونههای گروه آزمایش انجام گردید. گروه شاهد با توافق کودک و والدین، هیچ روند درمانی موازی در طی انجام مطالعه دریافت نکرد. اطلاعات گروههای آزمایش و شاهد به وسیله پرسشنامه Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) جمعآوری شد. دادهها با استفاده از آزمون MANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: الگوی بومی غنیسازی ادراکی، تأثیر معنیداری بر بهبود خودکارامدی در کودکان نارساخوان داشت (01/0 > P).نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده، الگوی بومی غنیسازی ادراکی میتواند بر بهبود خودکارامدی در کودکان نارساخوان مؤثر باشد.
کلیدواژهها