نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 استادیار، عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
چکیدهمقدمه: آسیب شنوایی تمام جنبههای زندگی فرد، به ویژه ادراک شنیداری را تحت تأثیر قرار میدهد، در حالی که استفاده از کاشت حلزون یا سمعک، تأثیر مطلوبی بر عملکرد شنیداری دارد. هدف این پژوهش، مقایسه ادراک شنیداری کودکان کاشت حلزون شده، دارای سمعک و کودکان با شنوایی طبیعی در شهرستانهای تهران بود.مواد و روشها: در این پژوهش تحلیلی و مقایسهای 60 پسر 5 تا 7 سال شرکت کرده بودند. آنها به سه گروه 20 نفری تقسیم شدند به نحوی که گروه اول و دوم به ترتیب از کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند؛ در حالی که گروه سوم، شنوایی طبیعی داشتند و به روش تصادفی انتخاب شده بودند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش آزمون هوشی Raven و مقیاس تعیین سطح عملکرد شنیداری بود. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Scheffe در نرمافزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. یافتهها: اختلاف میانگین ادراک شنیداری بین گروههای مورد مطالعه معنیدار بود (0005/0P< و 99/42= (57 و 2)F). میانگین نمرات ادراک شنیداری کودکان با شنوایی طبیعی به طور معنیداری بیشتر از دو گروه دیگر بود (0005/0P<). همچنین میانگین نمرات ادراک شنیداری کودکان کاشت شده به طور معنیداری بیشتر از کودکان دارای سمعک بود (002/0P<).نتیجهگیری: کودکان با شنوایی طبیعی، ادراک شنیداری بهتری از کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک داشتند ولی از آن جایی که استفاده از کاشت حلزون و سمعک نیز منجر به بهبود ادراک شنیداری کودکان ناشنوا شد. بنابراین به برنامه توانبخشی ویژهای نیاز است تا تحول بیشتری در مهارت ادراک شنیداری کودکان کاشت حلزون شده یا دارای سمعک ایجاد شود.کلید واژهها: ادراک شنیداری، کاشت حلزون، سمعک، کودکان ناشنوا