نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: از مهمترین مشکلات کودکان کمتوان هوشی، محدودیت در مهارتهای زبانی است. یکی از روشهای پیشنهاد شده جهت ارتقای مهارتهای زبانی، استفاده از قصهگویی به روش دیالوگ میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش قصههای مبتنی بر دیالوگ بر مهارتهای زبانی دختران کمتوان هوشی مقطع دبستان شهر اصفهان بود.مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه شاهد بود. جهت انتخاب نمونهها، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. بدین ترتیب، 30 نفر از دختران کمتوان هوشی آموزشپذیر در مقطع دبستان انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه، آموزش قصههای دیالوگی مبتنی بر تکنیکهای Whitehurst را دریافت کردند. مهارتهای زبانی کودکان با استفاده از نسخه اولیه تجدید نظر شده آزمون رشد زبان- ویرایش سوم (Test of language development-Primary:3rd Edition یا TOLD-P:3) مورد سنجش قرار گرفت. دادههای به دست آمده با روش تحلیل کواریانس در نرمافزار SPSS و در سطح معنیداری 01/0 > P تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و شاهد در پسآزمون با کسر اثر پیشآزمون، در مؤلفههای زبان گفتاری (010/0 > P، 58/155 = F)، گوش کردن (010/0 > P، 71/104 = F)، سازماندهی (010/0 > P، 40/76 = F)، صحبت کردن (010/0 > P، 19/102 = F)، معناشناسی (010/0 > P، 07/82 = F)، نحو (010/0 > P، 07/82 = F) و نمره کل مهارت زبانی (010/0 > P ،427 = F) مشاهده شد.نتیجهگیری: قصه خواندن به روش دیالوگ به صورت تعاملات گروهی برای کودکان کمتوان هوشی، زمینهای برای فراگیری زبان میباشد. همچنین، کودکان طی مشارکت و تعامل حین قصهگویی، تکرار، تمرین، دریافت بازخورد و تقویت، میتوانند مهارتهای زبانی خود را بهبود بخشند.
کلیدواژهها