نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: با توجه به این که اکتساب مهارت به وسیله قیود تحت تأثیر قرار میگیرد، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرین با تجهیزات مقیاسبندی شده و استاندارد بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان انجام گردید.مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی همراه با مراحل پیشآزمون و پسآزمون بود. 20 دانشآموز دوره ابتدایی 12-10 ساله به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تمرین با تجهیزات مقیاسبندی شده و استاندارد قرار گرفتند. مرحله اکتساب، 5 جلسه و در هر جلسه 50 کوشش انجام شد. آزمونها با توپهای اندازه 5، 6 و 7 به ترتیب با ارتفاع حلقه 60/2، 80/2 و 05/3 متری انجام گرفت. آزمون انتقال با توپ اندازه 6 در آخرین روز اکتساب و 10 دقیقه پس از آخرین کوشش و آزمون یادداری نیز 24 ساعت بعد از آخرین جلسه اکتساب صورت گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس مرکب، Independent t و Paired t در سطح معنیداری 05/0 تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: بر اساس مقایسه دقت گروهها در آزمون یادداری و انتقال، تفاوت معنیداری بین گروهها وجود نداشت (05/0 < P). با این وجود، الگوی پرتاب گروه تمرین با تجهیزات مقیاسبندی شده بهتر از گروه استاندارد بود.نتیجهگیری: استفاده از تجهیزات مقیاسبندی شده، باعث شکلگیری بهتر الگوی حرکت در کودکان میشود.
کلیدواژهها