بررسی تأثیر سن کاشت حلزون بر مهارت‌های خواندن کودکان کم‌شنوا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه گفتار درمانی, دانشکده توانبخشی, دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

2 کارشناس ارشد، گروه شنوایی شناسی, دانشکده توانبخشی, دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

10.22122/jrrs.v9i3.841

چکیده

مقدمه: کاشت حلزون تأثیرات معنی‌داری بر مهارت‌های زبان، گفتار و خواندن در کودکان ناشنوا دارد. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر سن کاشت حلزون در روند پیشرفت مهارت‌های خواندن کودکان کاشت شده بود.مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر بر روی 24 کودک کاشت حلزون در دو پایه دوم و سوم مقطع ابتدایی انجام شد. دانش‌آموزان از بین مدارس ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند و عملکرد خواندن کودکان توسط آزمون خواندن نما مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته‌ها: بین مهارت‌های خواندنبا سن کودک در زمان جراحی کاشت و همچنین مدت زمان کاشت حلزون رابطه معنی‌داری دیده شد (05/0 > P) نتیجه‌گیری: کاشت حلزون باعث افزایش درون‌داد شنیداری و در نتیجه بهبود مهارت‌های زبانی و خواندن می‌شود؛ بنابراین لازم است اقدامات لازم جهت جراحی زودهنگام کودکان کم‌شنوا و قبل از سن زبان‌آموزی صورت گیرد.کلید واژه‌ها: سن کاشت حلزون، مهارت‌های خواندن، کودکان کم‌شنوا