نوع مقاله : نامه به سردبیر
نویسنده
استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده
مهارتهای حرکتی بنیادی (Fundamental motor skills یا FMS) به عنوان پایه الگوهای پیشرفتهتر حرکات در زندگی روزمره و حرکات تخصصی و مهارتی در نظر گرفته میشوند. مهارتهایی که بعدها در زندگی تمرین میشوند، بستگی به پیشرفتهایی دارد که در طول دوره رشد FMS اتفاق میافتد. علاوه بر این، پیشرفت و دستیابی به سطح بالیده FMS، به عوامل تجربی مختلفی بستگی دارد و شامل فرصتهایی برای تمرین، تشویق و آموزش در یک محیط مناسب برای یادگیری است. به تازگی نتایج مطالعهای نشان داد که محبوبترین بودن یک ورزش در یک کشور، عامل تعیینکنندهای در تسلط کودکان آن کشور در FMS نیست، بلکه هدفگذاری مستقیم برای رشد FMS و جامع بودن برنامه درسی تربیت بدنی، جایگاه محوری در تقویت تسلط کودکان بر مهارتهای پایه دارد. بنابراین، لزوم طراحی برنامههای تخصصی توسط نهادهای ذیصلاح مانند وزارت آموزش و پرورش به منظور افزایش شانس کودکان در حال رشد برای تسلط بر FMS مطرح میگردد.
کلیدواژهها
Salehi SK, Kashef M. Comparative study of fundamental movement skills in iranian children and selected countries of the world: a cross-sectional study. J Res Rehabil Sci 2021; 17. [In Persian].