نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: لگودرمانی یکی از برنامههای مداخلهای میباشد که باعث بهبود قابل توجه مهارتهای اجتماعی کودکان کمشنوا میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی لگودرمانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان کمشنوای پیشدبستانی شهر اصفهان صورت گرفت.مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بود که با طرح پیشآزمون و پسآزمون، همراه با گروه شاهد انجام شد. بدین ترتیب، 24 کودک کمشنوای پیشدبستانی 4 تا 6 ساله در تحقیق شرکت نمودند. آزمودنیها به روش نمونهگیری در دسترس از مرکز توانبخشی مادر و کودک آوا انتخاب شدند و به دو گروه 12 نفره آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامه لگودرمانی را در 8 جلسه (هر جلسه 45 دقیقه) دریافت کردند؛ در حالی که این نوع آموزش به گروه شاهد ارایه نشد. دادهها به کمک مقیاس مهارتهای اجتماعی Matson جمعآوری گردید و قبل و بعد از مداخله با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: لگودرمانی تأثیر معنیداری بر مهارتهای اجتماعی و همه خرده مقیاسهای آن شامل رفتار اجتماعی مناسب، رفتار غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشی، برتریطلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن و ارتباط با همسالان) در گروه آزمایش داشت (001/0 > P).نتیجهگیری: لگودرمانی باعث بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان کمشنوای پیشدبستانی میشود. در واقع، این شیوه درمانی از طریق بازی و ایجاد موقعیتها و فرصتهای خلاق برای برقراری ارتباط، موجب رشد و تحول مهارتهای اجتماعی میگردد.
کلیدواژهها