نقش واسطه‌ای کارکردهای اجرایی در رابطه بین مهارت‌های حرکتی با پیشرفت تحصیلی در کودکان دارای اختلالات یادگیری: یک مطالعه توصیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 دانشیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 استادیار، گروه روان‌شناسی و مشاوره، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران

10.22122/jrrs.v16i0.3695

چکیده

مقدمه: ضعف در مهارت‌های حرکتی، از جمله مشکلات کودکان دارای اختلالات یادگیری است. با توجه به این که چنین مشکلات می‌تواند به واسطه عوامل دیگر، با پیشرفت تحصیلی این کودکان مرتبط باشد، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای کارکردهای اجرایی در رابطه بین مهارت‌های حرکتی و پیشرفت تحصیلی در کودکان دارای اختلالات یادگیری انجام شد.مواد و روش‌ها: شرکت‌کنندگان شامل 182 کودک دارای اختلالات یادگیری شهر اصفهان بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف با استفاده از آزمون تبحر حرکتی Bruininks-Oseretsky، پیشرفت تحصیلی به کمک نسخه سوم آزمون پیشرفت تحصیلی Kaufman (Kaufman Test of Educational Achievement-3rd Edition یا KTEA-III) و کارکردهای اجرایی به وسیله نسخه والدین پرسش‌نامه Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) ارزیابی گردید. در نهایت، داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: مهارت‌های حرکتی درشت، تأثیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی (001/0 = P) و مهارت‌های حرکتی ظریف، تأثیر غیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی (735/0 = P) کودکان دارای اختلالات یادگیری داشت. همچنین، مهارت‌های حرکتی درشت (001/0 = P) و ظریف (048/0 = P) از طریق یک مسیر غیر مستقیم و با واسطه کارکردهای اجرایی، تأثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری می‌گذارد.نتیجه‌گیری: می‌توان بر اهمیت اساسی مهارت‌های حرکتی در پیشرفت تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری تأکید نمود. همچنین، مطالعه حاضر بر اهمیت کارکردهای اجرایی برای پیشرفت تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری تأکید می‌کند؛ چرا که کارکردهای اجرایی نقش واسطه‌ای بر رابطه بین مهارت‌های حرکتی و پیشرفت تحصیلی کودکان با اختلالات یادگیری دارد.

کلیدواژه‌ها

  1. Needham A, Libertus K. Embodiment in early development. Wiley Interdiscip Rev Cogn Sci 2011; 2(1): 117-23.
  2. Piaget J. The construction of reality in the child. Trans Cook M. New York, NY: Basic Books; 1954.
  3. Davies S, Janus M, Duku E, Gaskin A. Using the Early Development Instrument to examine cognitive and non-cognitive school readiness and elementary student achievement. Early Child Res Q 2016; 35: 63-75.
  4. da Silva Pacheco SC, Gabbard C, Ries LG, Bobbio TG. Interlimb coordination and academic performance in elementary school children. Pediatr Int 2016; 58(10): 967-73.
  5. Westendorp M, Hartman E, Houwen S, Smith J, Visscher C. The relationship between gross motor skills and academic achievement in children with learning disabilities. Res Dev Disabil 2011; 32(6): 2773-9.
  6. Bruininks VL, Bruininks RH. Motor proficiency of learning disabled and nondisabled students. Percept Mot Skills 1977; 44(3 Pt 2): 1131-7.
  7. Westendorp M, Hartman E, Houwen S, Huijgen BC, Smith J, Visscher C. A longitudinal study on gross motor development in children with learning disorders. Res Dev Disabil 2014; 35(2): 357-63.
  8. Karande S, Mahajan V, Kulkarni M. Recollections of learning-disabled adolescents of their schooling experiences: A qualitative study. Indian J Med Sci 2009; 63(9): 382-91.
  9. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5th ed. Arlington, VA: APA; 2013.
  10. Geertsen SS, Thomas R, Larsen MN, Dahn IM, Andersen JN, Krause-Jensen M, et al. Motor skills and exercise capacity are associated with objective measures of cognitive functions and academic performance in preadolescent children. PLoS One 2016; 11(8): e0161960.
  11. Cameron C, Cottone E, Murrah W, Grissmer D. How are motor skills linked to children's school performance and academic achievement? Child Dev Perspect 2016; 10(2): 93-8.
  12. Willoughby MT, Magnus B, Vernon-Feagans L, Blair CB. developmental delays in executive function from 3 to 5 years of age predict kindergarten academic readiness. J Learn Disabil 2017; 50(4): 359-72.
  13. Oberer N, Gashaj V, Roebers CM. Executive functions, visual-motor coordination, physical fitness and academic achievement: Longitudinal relations in typically developing children. Hum Mov Sci 2018; 58: 69-79.
  14. Howie EK, Pate RR. Physical activity and academic achievement in children: A historical perspective. J Sport Health Sci 2012; 1(3): 160-9.
  15. Diamond A. Executive functions. Annu Rev Psychol 2013; 64: 135-68.
  16. Cameron CE, Brock LL, Murrah WM, Bell LH, Worzalla SL, Grissmer D, et al. Fine motor skills and executive function both contribute to kindergarten achievement. Child Dev 2012; 83(4): 1229-44.
  17. Bernardi, M. The relationship between executive functions and motor coordination: Longitudinal impact on academic achievement and language [PhD Thesis]. London, UK: City, University of London; 2018.
  18. Schmidt M, Egger F, Benzing V, Jager K, Conzelmann A, Roebers CM, et al. Disentangling the relationship between children's motor ability, executive function and academic achievement. PLoS One 2017; 12(8): e0182845.
  19. Wechsler D. Wechsler intelligence scale for children-Fourth Edition (WISC-IV). San Antonio, TX: The Psychological Corporation; 2003.
  20. Gall MD, Gall JP, Borg WR. Educational research: An introduction. 7th ed. Boston, MA: Allyn & Bacon; 2003.
  21. Hooman H. Structural equation modeling with Lisrel application (with modifications). 8th ed. Tehran, Iran: SAMT Publications: 2018. [In Persian].
  22. Kaufman AS. Kaufman test of educational achievement: Technical and interpretive manual. Bloomington, MN: NCS Pearson. 2014. 2021.
  23. Parkin JR, Frisby CL. Exploratory factor analysis of the kaufman test of educational achievement. Contemp Sch Psychol 2019; 23(2): 138-51.
  24. Bruininks RH. Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency: Examiner's manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service; 1978. p. 43.
  25. Bruininks R., Bruininks B. Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency. 2nd ed. Minneapolis, MN: NCS Pearson; 2005
  26. Isquith PK, Gioia GA, Guy SC, Kenworthy L, Staff P. Parent Form Interpretive Report [Online]. [cited 2015]; Available from: URL: https://www.acer.org/files/BRIEF2_Parent_PiC_Interpretive_Sample_Report.pdf
  27. Abdolmohamadi K, Alizadeh H, Farhad GSA, Taiebli M, fathi a. Psychometric properties of Behavioral Rating Scale of Executive Functions (BRIEF) in children aged 6 to 12 years. Quarterly of Educational Measurement 2018; 8(30): 135-51.
  28. Ringle CM, Wende S, Will S. SmartPLS 2.0 (M3) Beta. Hamburg, Germany. - 2005 retrieved on January, 2005.
  29. Rasouli N, Torabi MA, Rasouli M. Step-by-step with Smart PLS3. Tehran, Iran: Moalefin Talaiee Publications; 2019. p. 110-28.
  30. Burns Y, O'Callaghan M, McDonell B, Rogers Y. Movement and motor development in ELBW infants at 1 year is related to cognitive and motor abilities at 4 years. Early Hum Dev 2004; 80(1): 19-29.
  31. Piek JP, Dawson L, Smith LM, Gasson N. The role of early fine and gross motor development on later motor and cognitive ability. Hum Mov Sci 2008; 27(5): 668-81.
  32. Goodway JD, Ozmun JC, Gallahue DL. Understanding motor development: Infants, Children, adolescents, adults. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning; 2019.
  33. Liu YT, Chuang KL, Newell KM. Mapping collective variable and synergy dynamics to task outcome in a perceptual-motor skill. PLoS One 2019; 14(4): e0215460.
  34. Cahn JW. An Application of the Two-Stage Model of Motor Learning to Speech Motor Control. Morgantown, WV: West Virginia University; 2019.
  35. Raiola G. Motor learning and teaching method. J Phys Educ Sport 2021; 17: 2239-43.
  36. Kim H, Duran CAK, Cameron CE, Grissmer D. Developmental relations among motor and cognitive processes and mathematics skills. Child Dev 2018; 89(2): 476-94.
  37. Carlson AG, Rowe E, Curby TW. Disentangling fine motor skills' relations to academic achievement: the relative contributions of visual-spatial integration and visual-motor coordination. J Genet Psychol 2013; 174(5-6): 514-33.
  38. Newcombe NS, Frick A. Early education for spatial intelligence: Why, what, and how. Mind Brain Educ 2010; 4(3): 102-11.
  39. Blair C, Protzko J, Ursache A. Self-regulation and the development of early literacy. In: Dickinson D, Neuman S, editor. Handbook of early literacy research: New York, NY: Guilford Press; 2011. p. 20-35.
  40. Hartman E, Houwen S, Scherder E, Visscher C. On the relationship between motor performance and executive functioning in children with intellectual disabilities. J Intellect Disabil Res 2010; 54(5): 468-77.
  41. Mrazik M, Bender S, Makovichuk C. Memory functioning in post-secondary students with learning disabilities. Res High Educ 2010; (1): 9.
  42. Sterr A. Attention performance in young adults with learning disabilities. Learn Individ Differ 2004; 14(2): 125-33.
  43. Anderson P. Assessment and development of executive function (EF) during childhood. Child Neuropsychol 2002; 8(2): 71-82.
  44. Emami KT, Sohrabi M, Saberi KA, Mashhadi A, Jabbari NM. Effects of a motor intervention program on motor skills and executive functions in children with learning disabilities. Percept Mot Skills 2019; 126(3): 477-98.
  45. Chang M, Gu X. The role of executive function in linking fundamental motor skills and reading proficiency in socioeconomically disadvantaged kindergarteners. Learn Individ Differ 2018; 61: 250-5.
  46. Cadoret G, Bigras N, Duval S, Lemay L, Tremblay T, Lemire J. The mediating role of cognitive ability on the relationship between motor proficiency and early academic achievement in children. Hum Mov Sci 2018; 57: 149-57.
  47. Rigoli D, Piek JP, Kane R, Oosterlaan J. An examination of the relationship between motor coordination and executive functions in adolescents. Dev Med Child Neurol 2012; 54(11): 1025-31.
  48. Aadland KN, Ommundsen Y, Aadland E, Bronnick KS, Lervag A, Resaland GK, et al. Executive functions do not mediate prospective relations between indices of physical activity and academic performance: The Active Smarter Kids (ASK) Study. Front Psychol 2017; 8: 1088.
  49. Diamond A. Interrelated and interdependent. Dev Sci 2007; 10(1): 152-8.
  50. Alesi M, Bianco A, Luppina G, Palma A, Pepi A. Improving children's coordinative skills and executive functions: The effects of a football exercise program. Percept Mot Skills 2016; 122(1): 27-46.