نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر سرعتهای آهسته و واقعی تصویرسازی ذهنی حرکت بر عملکرد بود. مواد و روشها: بدین منظور 30 شرکت کننده در سه گروه تصویرسازی با سرعت آهسته، تصویرسازی با سرعت واقعی و کنترل بدون تصویرسازی تخصیص داده شدند. تکلیف شامل دریبل توپ فوتبال بود. بعد از انجام پیش آزمون، سه جلسه تمرین تصویرسازی حرکت (هر جلسه 30 کوشش) انجام شد. بعد از جلسه سوم تصویرسازی آزمون یادداری انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که هر دو نوع تصویرسازی با سرعت آهسته و زمان واقعی منجر به کاهش زمان اجرا شد، ولی تفاوتی در خطای اجرا مشاهده نشد. بحث: با توجه به نتایج تحقیق اثر همگون سازی مورد تأیید قرار نگرفت. به نظر میرسد در افراد مبتدی کاهش سرعت تصویرسازی منجر به تمرکز توجه بیشتری روی مؤلفههای شناختی حرکت و در نتیجه بهبود اجرا شده بود. کلید واژهها: تمرین ذهنی، تصویرسازی حرکتی، زمانبندی تصویرسازی، سرعت تصویرسازی