عادات خواب در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مقطع ابتدایی شهر همدان: مطالعه مقطعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات اختلالات شنوایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان ، ایران

2 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توان‌بخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

3 آموزش و پرورش استان تهران، آموزش و پرورش شهرری، تهران، ایران

4 استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

5 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توان‌بخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

6 استادیار، گروه شنوایی‌شناسی، دانشکده علوم توان‌بخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

10.48305/jrrs.2021.29818

چکیده

مقدمه: خواب از جمله حیاتی‌ترین نیازها و عامل تأثیرگذاری بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. عادات خواب قبل از نوجوانی شکل می‌گیرد و در طول عمر حفظ می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عادات خواب در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مقطع ابتدایی شهر همدان از دیدگاه والدین انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، 102 دانش‌آموز 7 تا 13 ساله با نیازهای ویژه شهر همدان طی سال‌ تحصیلی 1400-1399، با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس شرکت نمودند. اطلاعات به کمک پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه عادات خواب کودکان (Children's Sleep Habits Questionnaire یا CSHQ) به روش خودگزارش‌دهی (توسط مادر) جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌های t، Mann-Whitney U و Kruskal-Wallis در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح اطمینان در تمام آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین نمره عادات خواب در دانش‌آموزان دختر، 24/17 ± 87/76 و در دانش‌آموزان پسر، 99/17 ± 90/73 به دست آمد. مدت خواب در دختران، 40/1 ± 42/9 ساعت و در پسران، 22/1 ± 53/9 ساعت بود. اختلال در عادات خواب دانش‌آموزان فلج مغزی بیشتر از سایر گروه‌ها گزارش شد.
نتیجه ‎گیری: اختلال در عادات خواب در دانش‌آموزان فلج مغزی، اوتیسم، حسی- حرکتی، سندرم داون، کم‌شنوا و کم‌بینا شیوع دارد.

کلیدواژه‌ها

  1. St-Onge MP, Grandner MA, Brown D, Conroy MB, Jean-Louis G, Coons M, et al. Sleep duration and quality: impact on lifestyle behaviors and cardiometabolic health: A scientific statement from the American Heart Association. Circulation 2016; 134(18): e367-e386.
  2. American Occupational Therapy Association. Occupational therapy practice framework: domain and process. North Bethesda, MD: American Occupational Therapy Association, Incorporated; 2020.
  3. Watson NF, Badr MS, Belenky G, Bliwise DL, Buxton OM, Buysse D, et al. Joint consensus statement of the american academy of sleep medicine and sleep research society on the recommended amount of sleep for a healthy adult: Methodology and discussion. J Clin Sleep Med 2015; 11(8): 931-52.
  4. Cohen S, Conduit R, Lockley SW, Rajaratnam SM, Cornish KM. The relationship between sleep and behavior in autism spectrum disorder (ASD): A review. J Neurodev Disord 2014; 6(1): 44.
  5. Zucconi M, Bruni O. Sleep disorders in children with neurologic diseases. Semin Pediatr Neurol 2001; 8(4): 258-75.
  6. Zucconi M, Bruni O. Sleep in children with neurologic disease. In: Marcus C, Carroll JL, Donnelly D, Loughlin GM, editors. Sleep in children: developmental changes in sleep patterns. New York, NY: CRC Press; 2008. p. 291-326.
  7. Asgarian FS, Falahzade H, Etesam F. Sleep problems in students of elementary schools in Kashan in 2013. Toloo e Behdasht 2016; 15(1): 26-35. [In Persian].
  8. Angriman M, Caravale B, Novelli L, Ferri R, Bruni O. Sleep in children with neurodevelopmental disabilities. Neuropediatrics 2015; 46(3): 199-210.
  9. Robinson-Shelton A, Malow BA. Sleep disturbances in neurodevelopmental disorders. Curr Psychiatry Rep 2016; 18(1): 6.
  10. Choi EK, Jung E, Van RM, Lee YJ. Sleep problems in Korean children with Down syndrome and parental quality of life. J Intellect Disabil Res 2019; 63(11): 1346-58.
  11. Valicenti-McDermott M, Lawson K, Hottinger K, Seijo R, Schechtman M, Shulman L, et al. Sleep problems in children with autism and other developmental disabilities: A brief report. J Child Neurol 2019; 34(7): 387-93.
  12. Zh CA, Tan YH, Yeo TH, Teoh OH, Min NZ. Epidemiology and risk factors for sleep disturbances in children and youth with cerebral palsy: An ICF-based approach. Sleep Med 2022; 96: 93-8.
  13. Liu X, Hubbard JA, Fabes RA, Adam JB. Sleep disturbances and correlates of children with autism spectrum disorders. Child Psychiatry Hum Dev 2006; 37(2): 179-91.
  14. Yuosefgomrokchi M, Shafi Poor Z, Paryad E, Atarkarruoshan Z. A study of sleep habits of the students of primary schools of Rasht City from parents, point of view. J Holist Nurs Midwifery 2009; 19(2): 40-5. [In Persian].
  15. Shoghy M, Khanjari S, Farmany F, Hossaini F. Sleep Pattern in School - Age Children, Residents of The West Area in Tehran. Iran J Nurs 2005; 18(43): 83-9. [In Persian].
  16. Shamsaei F, Ahmadinia H, Seif M, Khalili A. Sleep habits of primary school students of nahavand city from the point of view of parents. Qom Univ Med Sci J 2018; 12(8): 78-85. [In Persian].
  17. Ozgoli G, Sheikhan Z, Soleimani F, Nasiri M, Mirzaee S, Kavousi F, et al. A study of effectivefactors on sleep disorders in 4-6years old children in Tehran City, Iran. Qom Univ Med Sci J 2015; 9(5): 50-60. [In Persian].
  18. Owens JA, Spirito A, McGuinn M, Nobile C. Sleep habits and sleep disturbance in elementary school-aged children. J Dev Behav Pediatr 2000; 21(1): 27-36.
  19. Paruthi S, Brooks LJ, D'Ambrosio C, Hall WA, Kotagal S, Lloyd RM, et al. Consensus statement of the American Academy of Sleep Medicine on the recommended amount of sleep for healthy children: Methodology and discussion. J Clin Sleep Med 2016; 12(11): 1549-61.
  20. Hirshkowitz M, Whiton K, Albert SM, Alessi C, Bruni O, DonCarlos L, et al. National Sleep Foundation's sleep time duration recommendations: Methodology and results summary. Sleep Health 2015; 1(1): 40-3.
  21. Quine L. Sleep problems in primary school children: comparison between mainstream and special school children. Child Care Health Dev 2001; 27(3): 201-21.
  22. Aathira R, Gulati S, Tripathi M, Shukla G, Chakrabarty B, Sapra S, et al. Prevalence of sleep abnormalities in indian children with autism spectrum disorder: A cross-sectional study. Pediatr Neurol 2017; 74: 62-7.
  23. Hodge D, Carollo TM, Lewin M, Hoffman CD, Sweeney DP. Sleep patterns in children with and without autism spectrum disorders: Developmental comparisons. Res Dev Disabil 2014; 35(7): 1631-8.
  24. Ming X, Sun YM, Nachajon RV, Brimacombe M, Walters AS. Prevalence of parasomnia in autistic children with sleep disorders. Clin Med Pediatr 2009; 3: 1-10.
  25. Rossignol DA, Frye RE. Melatonin in autism spectrum disorders: A systematic review and meta-analysis. Dev Med Child Neurol 2011; 53(9): 783-92.
  26. Miano S, Bruni O, Elia M, Trovato A, Smerieri A, Verrillo E, et al. Sleep in children with autistic spectrum disorder: A questionnaire and polysomnographic study. Sleep Med 2007; 9(1): 64-70.
  27. Ahmmed AU. Auditory processing, co-morbidities, and parental report of sleep disturbance in children with auditory processing disorder (APD). Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2020; 135: 110117.
  28. Astill RG, Van der Heijden KB, Van Ijzendoorn MH, Van Someren EJ. Sleep, cognition, and behavioral problems in school-age children: a century of research meta-analyzed. Psychol Bull 2012; 138(6): 1109-38.
  29. Test T, Canfi A, Eyal A, Shoam-Vardi I, Sheiner EK. The influence of hearing impairment on sleep quality among workers exposed to harmful noise. Sleep 2011; 34(1): 25-30.
  30. Dursun OB, Erhan SE, Ibis EO, Esin IS, Keles S, Sirinkan A, et al. The effect of ice skating on psychological well-being and sleep quality of children with visual or hearing impairment. Disabil Rehabil 2015; 37(9): 783-9.
  31. Driver HS, Taylor SR. Exercise and sleep. Sleep Med Rev 2000; 4(4): 387-402.
  32. Bener A, Yildirim E, Torun P, Çatan F, Bolat E, Alıç S, et al. Internet addiction, fatigue, and sleep problems among adolescent students: A large-scale study. Int J Ment Health Addict 2019; 17(4): 959-69.
  33. Carter M, McCaughey E, Annaz D, Hill CM. Sleep problems in a Down syndrome population. Arch Dis Child 2009; 94(4): 308-10.
  34. de Miguel-Diez J, Villa-Asensi JR, Alvarez-Sala JL. Prevalence of sleep-disordered breathing in children with Down syndrome: polygraphic findings in 108 children. Sleep 2003; 26(8): 1006-9.
  35. Esbensen AJ, Schworer EK, Hoffman EK, Wiley S. Child sleep linked to child and family functioning in children with down syndrome. Brain Sci 2021; 11(9).
  36. Patery S, Sunartini S, Sutomo R. Sleep disorders and associated factors in children with cerebral palsy. Paediatrica Indonesiana 2023; 61(4):179-5. 2023.
  37. Lelis AL, Cardoso MV, Hall WA. Sleep disorders in children with cerebral palsy: An integrative review. Sleep Med Rev 2016; 30: 63-71.
  38. Horwood L, Mok E, Li P, Oskoui M, Shevell M, Constantin E. Prevalence of sleep problems and sleep-related characteristics in preschool- and school-aged children with cerebral palsy. Sleep Med 2018; 50: 1-6.
  39. Newman CJ, O'Regan M, Hensey O. Sleep disorders in children with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2006; 48(7): 564-8.
  40. Dutt R, Roduta-Roberts M, Brown CA. Sleep and children with cerebral palsy: A review of current evidence and environmental non-pharmacological interventions. Children (Basel) 2015; 2(1): 78-88.
  41. Shamsoddini A, Amirsalari S, Hollisaz MT, Rahimnia A, Khatibi-Aghda A. Management of spasticity in children with cerebral palsy. Iran J Pediatr 2014; 24(4): 345-51.
  42. Novak I, Morgan C, Adde L, Blackman J, Boyd RN, Brunstrom-Hernandez J, et al. Early, accurate diagnosis and early intervention in cerebral palsy: Advances in diagnosis and treatment. JAMA Pediatr 2017; 171(9): 897-907.
  43. Wayte S, McCaughey E, Holley S, Annaz D, Hill CM. Sleep problems in children with cerebral palsy and their relationship with maternal sleep and depression. Acta Paediatr 2012; 101(6): 618-23.
  44. Derakhshanpour F, Vakili MA, Nomali M, Hosseini F. Sleep problems in children with attention deficit and hyperactivity disorder. J Gorgan Univ Med Sci 2015; 16(4): 52-7. [In Persian].
  45. Shahid H. The association between puberty, emotional difficulties, and sleep problems [MA Thesis]. St. Catharines, ON: Faculty of Social Sciences, Brock University; 2022.
  46. Medeiros M, Carvalho LB, Silva TA, Prado LB, Prado GF. Sleep disorders are associated with impulsivity in school children aged 8 to 10 years. Arq Neuropsiquiatr 2005; 63(3B): 761-5.
  47. Boscolo R, Sacco I, Antunes H, De Mello M, Tufik S. Assessment of sleep patterns, physical activity and cognitive functions in scholar adolescent. Rev Port Cien Desp 2007; 7(1): 18-25. [In Portuguese].
  48. Natal CL, Lourenco TJ, Silva LA, Boscolo RA, Silva A, Tufik S, et al. Gender differences in the sleep habits of 11-13 year olds. Braz J Psychiatry 2009; 31(4): 358-61.