نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2 مربی، گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: کودکان ناشنوا بخشی از دوره زبانآموزی را به دلیل فقدان ورودی شنوایی از دست میدهند و در بیشتر موارد رشد زبان آنها با دشواریهایی روبهرو میشود. یکی از جنبههای زبان، آگاهی واجشناختی نام دارد. مهارت واجشناختی را میتوان مقدمهای بر رشد خواندن در آینده دانست و آموزش آگاهی واجشناختی، منجر به رشد مهارتهای رمزگشایی میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله آموزشی آگاهی واجشناختی بر افزایش آگاهی واجشناختی دانشآموزان دارای کاشت حلزون فارسی زبان پایه اول دبستان انجام گرفت.مواد و روشها: 28 کودک دارای کاشت حلزون که مطابق با معیارهای مطالعه بودند، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد (هر گروه 14 نفر) تقسیم شدند و پس از اخذ رضایتنامه آگاهانه از والدین آنها، هر دو گروه از نظر میزان آگاهی واجشناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس آموزش آگاهی واجشناختی بر روی گروه آزمایش انجام گردید. سپس آموزش آگاهی واجشناختی بر روی گروه آزمایش انجام شد و در نهایت، میزان آگاهی واجشناختی دو گروه مجدد بررسی گردید.یافتهها: میانگین نمره مهارت آگاهی واجشناختی گروه آزمایش پس از مداخله نسبت به گروه شاهد افزایش داشت (۰۰۱/0 = P). همچنین، نمره میانگین هر یک از خرده آزمونهای مهارت آگاهی واجشناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد چنین افزایشی را نشان داد (050/0 = P برای تمام خرده آزمونها). در این میان، بیشترین و کمترین تأثیر به ترتیب مربوط به مهارت تقطیع و آگاهی از قافیه بود.نتیجهگیری: برنامه آموزشی طراحی شده منجر به بهبود مهارتهای آگاهی واجشناختی در کودکان کاشت حلزون میشود. بنابراین، استفاده از این برنامه در مداخلات درمانی توصیه میگردد.
کلیدواژهها