نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 استادیار، گروه حرکات اصلاحی و آسیبشناسی ورزشی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده
مقدمه: نوع کانون توجه دستورالعمل یا بازخورد، بر نتیجه و کارایی مهارتهای حرکتی مؤثر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کانون توجه و فراوانی بازخورد بر عملکرد و کینماتیک در پرتاب آزاد بسکتبال انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که در آن 50 دانشآموز به صورت در دسترس و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در گروههای آزمایش (بازخورد تمرکز درونی33 درصد، بازخورد تمرکز درونی100 درصد، بازخورد تمرکز بیرونی33 درصد و بازخورد تمرکز بیرونی 100 درصد) و شاهد قرار گرفتند. گروههای آزمایش شش دسته ده کوششی (هر روز دو دسته ده کوششی) را طی یک هفته و در سه جلسه آموزش انجام دادند؛ به طوری که بازخوردهای تمرکز درونی یا بیرونی را با فراوانی مربوط (33 یا 100 درصد) دریافت کردند. پس از 72 ساعت، آزمونهای یادداری و انتقال با دستههای ده کوششی به اجرا درآمد. دادههای عملکرد (دقت پرتاب) و کینماتیک (زاویه و دامنه حرکتی مفصل) جمعآوری گردید و با استفاده از آزمونهای Repeated Measures ANOVA و One way ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: ارایه بازخورد با تمرکز بیرونی (33 یا 100 درصد)، در بهبود عملکرد پرتاب در آزمونهای یادداری و انتقال مؤثرتر بود (050/0 > P). تحلیل دادههای کینماتیکی نشان داد که گروههای بازخورد تمرکز بیرونی حداکثر فلکشن کمتری در مفصل زانو در آزمون یادداری نسبت به مرحله آموزش داشتند (050/0 > P). همچنین، گروههای بازخورد تمرکز بیرونی نسبت به تمرکز درونی، حداکثر فلکشن کمتری را در زانو در آزمون یادداری نشان دادند (050/0 > P). همچنین، در متغیر دامنه حرکتی زانو، دامنه حرکتی بیشتری در گروههای تمرکز بیرونی نسبت به درونی در آزمونهای یادداری و انتقال مشاهده گردید (050/0 > P).نتیجهگیری: ممکن است بهبود عملکرد در گروههای تمرکز بیرونی، با تغییرات خاص در دادههای کینماتیکی و در راستای فرضیه عمل محدود شده همسو باشد.
کلیدواژهها