نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 دانشیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: ضعف در مهارتهای حرکتی، از جمله مشکلات کودکان دارای اختلالات یادگیری است. با توجه به این که چنین مشکلات میتواند به واسطه عوامل دیگر، با پیشرفت تحصیلی این کودکان مرتبط باشد، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در رابطه بین مهارتهای حرکتی و پیشرفت تحصیلی در کودکان دارای اختلالات یادگیری انجام شد.مواد و روشها: شرکتکنندگان شامل 182 کودک دارای اختلالات یادگیری شهر اصفهان بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. مهارتهای حرکتی درشت و ظریف با استفاده از آزمون تبحر حرکتی Bruininks-Oseretsky، پیشرفت تحصیلی به کمک نسخه سوم آزمون پیشرفت تحصیلی Kaufman (Kaufman Test of Educational Achievement-3rd Edition یا KTEA-III) و کارکردهای اجرایی به وسیله نسخه والدین پرسشنامه Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) ارزیابی گردید. در نهایت، دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: مهارتهای حرکتی درشت، تأثیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی (001/0 = P) و مهارتهای حرکتی ظریف، تأثیر غیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی (735/0 = P) کودکان دارای اختلالات یادگیری داشت. همچنین، مهارتهای حرکتی درشت (001/0 = P) و ظریف (048/0 = P) از طریق یک مسیر غیر مستقیم و با واسطه کارکردهای اجرایی، تأثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری میگذارد.نتیجهگیری: میتوان بر اهمیت اساسی مهارتهای حرکتی در پیشرفت تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری تأکید نمود. همچنین، مطالعه حاضر بر اهمیت کارکردهای اجرایی برای پیشرفت تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری تأکید میکند؛ چرا که کارکردهای اجرایی نقش واسطهای بر رابطه بین مهارتهای حرکتی و پیشرفت تحصیلی کودکان با اختلالات یادگیری دارد.
کلیدواژهها