نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، شنوایی شناسی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،تهران، ایران
2 استادیار، گروه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران
3 مربی، گروه شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،تهران،ایران
4 دانشیار، گروه آمار، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،تهران،ایران
چکیده
چکیدهمقدمه: حافظه کاری یکی از اصلی ترین فرایندهای شناختی و اساس تفکر و یادگیری است. حافظه کاری شنیداری و دیداری دارای زیرساخت های مغزی مشترک و متفاوت هستند که هر یک در سنین متفاوت تحول می یابند. این پژوهش به منظور بررسی سیر تحولی حافظه کاری دیداری و شنیداری در کودکان مقطع ابتدایی انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه مقطعی-مقایسه ای حاضر بر روی 180 دانش آموز از شش پایه تحصیلی ابتدایی که به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند انجام شد و عملکرد حافظه کاری دیداری و شنیداری آنها توسط آزمون N-back مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل واریانس دوطرفه استفاده گردید.یافته ها: بین امتیازات حافظه کاری شنیداری و دیداری و افزایش سن رابطه معنادار وجود داشت(p<0.001). همچنین با افزایش سن سرعت عملکرد شنیداری افزایش می یافت(p<0.001)ولی بین سرعت عملکرد دیداری در گروه های سنی مختلف ارتباط معناداری وجود نداشت. بین امتیازات حافظه و جنسیت نیز هیچگونه رابطه معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر نشان داد که عملکرد حافظه کاری شنیداری و دیداری در کودکان دبستانی با افزایش سن بهبود می یابد که بلوغ عملکردی فرایندهای شناختی و ساختارهای مغزی مرتبط را نشان می دهد اما جنسیت عامل موثری بر عملکرد حافظه نمی باشد.کلید واژه ها : حافظه کاری ، تحول ، دانش آموز ، آزمون N-back کلید واژه ها: حافظه کاری، تحول، دانش آموز، آزمون N-back