تبیین تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر رویکرد مشارکت ورزشی: مطالعه مقطعی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

10.22122/jrrs.v16i0.3474

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر رویکرد مشارکت ورزشی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع همبستگی- علی بود که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1397 (5633 نفر) بود که بر اساس جدول Krejcie و Morgan، 380 نفر از آنان به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات، از پرسش‌نامه محقق ساخته استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: پایایی پرسش‌نامه با استفاده از ضریب Cronbach's alpha، 94/0 به دست آمد. شبکه‌های اجتماعی تأثیر معنی‌داری را بر مشارکت ورزشی دختران نشان داد (191/28 = t، 001/0 ≥ P) که این تأثیر به واسطه جذب حمایت مالی، افزایش اطلاعات، شکل‌گیری هویت شخصی و بهبود تعاملات اجتماعی بود. همچنین، شبکه‌های اجتماعی بیشترین تأثیر را بر بعد هویت شخصی (944/0 = P) و پس از آن، به ترتیب بر ابعاد اطلاعات، حمایت مالی و تعاملات اجتماعی داشت که تمامی اینها عوامل تشکیل دهنده رویکرد مشارکت ورزشی دختران دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، به نظر می‌رسد می‌توان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بر افزایش میزان اطلاعات ورزشی دختران، سهولت در برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی، ایجاد هویت شخصی و جذب حمایت مالی جهت فعالیت‌های ورزشی تأثیر گذاشت و بدین ترتیب میزان مشارکت ورزشی دختران را افزایش داد.کلید واژه‌ها: شبکه‌های اجتماعی؛ مشارکت ورزشی؛ دانشگاه علوم پزشکی؛ جوانان؛ هویت شخصی

کلیدواژه‌ها