نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی،گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه رشته شنواییشناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
3 عضو هیأت علمی ، گروه شنواییشناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
چکیده
چکیدهمقدمه: عامل اساسی تأثیرگذار بر تولید صدای انسان شنوایی است. برخورداری از سیستم شنوایی سالم و نیز فیدبک شنیداری هنجار میتواند جنبههای مهمی از گفتار شامل صوت، و تولید آواهای گفتاری را کنترل کرده و فرد از این طریق قادر است اشتباهات خود را تصحیح کند. هنجار بودن شاخصهای صوتی تا حد زیادی به عملکرد سیستم شنیداری وابسته است.مواد و روشها: این مطالعه به صورت مقطعی- مقایسهای روی27کودک کم شنوای شدید تا عمیق و 27 کودک با شنوایی هنجار در محدوده سنی6 تا 11 سال که از نظر سن و جنس همسان بودند، به روش نمونهگیری غیر احتمالی در مدرسه باغچهبان و مدارس منطقه 2 تهران انجام شد. پس از انجام آزمونهای شنوایی، شاخصهای صوتی کودکان شامل فرکانس پایه، تغییرات فرکانس، تغییرات شدت، آشفتگی در زیر و بمی صوت، آشفتگی در شدت صوت و نسبت نویز به هارمونیک آنالیز شد. کلیه دادههای کمّی حاصله با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای t-test و Pearson Correlation انجام شدند.یافتهها: در کودکان کمشنوا شاخصهای فرکانس پایه صوت، محدوده بالای فرکانس پایه و تغییرات در دامنه شدت صوت بیش از گروه هنجار بود و تفاوت معنیداری یافت گردید. با اینکه شاخصهای آشفتگی در فرکانس و شدت صوت، درصد تغییرات فرکانس پایه و نسبت نویز به هارمونیک صوت کودکان کمشنوا از کودکان با شنوایی هنجار بیشتر بود تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بین متغیر آشفتگی در فرکانس پایه صوت و فاصله بین آستانههای فرکانس 500 هرتز تا 2000 هرتز همبستگی معنیداری یافت شد.نتیجهگیری: نقص در سیستم شنوایی در سطح شدید تا عمیق به دلیل کاهش فیدبک مناسب صوتی بر شاخصهای آکوستیکی صوت کودکان تأثیر میگذارد، مهمترین شاخصهایی که دچار تغییر میشوند فرکانس پایه صوت و دامنه شدت صوت میباشد.کلیدواژهها: شاخصهای آکوستیکی صوت، کودکان کمشنوا، کاهش شنوایی شدید تا عمیق