نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد بیومکانیک ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
2 استادیار، گروه بیومکانیک ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده
چکیده مقدمه: هدف از این تحقیق تأثیر پروتکل تمرینی، بر تعادل پویا در هنگام راه رفتن بر روی چوب موازنه در دانش آموزان 11 تا 13 سال بود. مواد و روش ها: 30 دانش آموز غیر ورزشکار پسر به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت هشت هفته در یک پروتکل تمرینی شرکت کردند. قبل و بعد از پروتکل تمرینی عملکرد تعادلی آنها با استفاده از راه رفتن روی چوب موازنه اندازهگیری و مقایسه شد. تغییر موقعیت شانه، لگن و مچ پا توسط دستگاه تجزیه و تحلیل حرکتی اندازهگیری شد. برای تجزیه تحلیل آماری از روش آماری تی وابسته و مستقل در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته ها: نتایج کاهش معناداری در تغییر موقعیت شانه در گروه تجربی قبل و بعد از پروتکل تمرینی و کاهش معناداری در تغییر موقعیت مچ پا در گروه تجربی و کنترل نشان داد ولی تفاوت معناداری در تغییر موقعیت شانه در گروه کنترل و تجربی، تغییر موقعیت لگن در گروه کنترل و تجربی بعد از پروتکل تمرین و تغییر موقعیت لگن در گروه تجربی بعد از پروتکل تمرین و تغییر موقعیت مچ پا در گروه تجربی قبل و بعد از پروتکل تمرین مشاهده نشد. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج نشان میدهند که تمرینات تعادلی تخصصی بالانس روی دست بیشتر سبب پیشرفت تعادل پویا در اندام فوقانی میشوند.کلید واژه های فارسی: تعادل پویا ، تمرینات بالانس روی دست ، راه رفتن.