ناوک: اقدام‌پژوهی برای تجربه نقاشی با چشم با استفاده از رهگیری حرکات چشم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای رایانه‌ای، دانشکده چند رسانه‌ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

2 کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر (هوش مصنوعی)، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار، دانشکده چند رسانه‌ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

10.22122/jrrs.v15i1.3493

چکیده

مقدمه: چشم‌ها منبع غنی برای جمع‌آوری اطلاعات در زندگی روزمره می‌باشند. استفاده از چشم به عنوان شکلی از ورودی داده‌ها، می‌تواند یک سیستم رایانه‌ای را قادر سازد تا اطلاعات بیشتری کسب کند. کاربران می‌توانند علاوه بر صفحه‌ کلید و ماوس، از نگاه به عنوان شکلی از ورودی استفاده نمایند.مواد و روش‌ها: در مطالعه حاضر، سامانه‌ای برای نقاشی دیجیتال طراحی شد تا داده‌ها را از طریق دستگاه ردیاب چشم دریافت نماید و یک خروجی گرافیکی ارایه ‌دهد. بدین منظور، از زبان برنامه‌نویسی #C استفاده گردید. برای ارزیابی این تجربه، از افرادی که سابقه طراحی به شیوه معمول داشتند، دعوت به همکاری شد و از آن‌ها درخواست گردید که کیفیت تجربه خود را شرح دهند.یافته‌ها: با وجود سختی کنترل چشم و عدم تسلط کافی برای ترسیم با این شیوه، این تجربه خوشایند و لذت‌بخش توصیف شد و کاربران مایل به کار در این محیط نرم‌افزاری بودند.نتیجه‎گیری: افراد فارغ از نوع اثر به دست آمده از این شیوه نقاشی، روند تازه و نوآوری را جذاب دیدند و مایل به ادامه این تجربه بودند.

کلیدواژه‌ها

  1. Candy L, Ferguson S. Interactive experience in the digital age: Evaluating new art practice. New York, NY: Springer; 2014.
  2. Edmonds EA. Human computer interaction, art and experience. In: Candy L, Ferguson S, editors. Interactive experience in the digital age: Evaluating new art practice. Cham, Switzerland: Springer International Publishing; 2014. p. 11-23.
  3. Cui J. Research on digital painting art and its diversified performance. Proceedings of the 3rd International Conference on Economics, Social Science, Arts, Education and Management Engineering (ESSAEME 2017). 2017 Ju29-30; Huhhot, China
  4. Jing S, Liang C, Zhi-Nan Q, Wei-jing H. Natural User Interface Design for Digital Painting Based on User Behavior Patterns. Proceedings of the 2016 International Conference on Artificial Intelligence and Computer Science (AICS 2016); 2016 Dec 23-25; Guilin, China.
  5. Corcoran PM, Nanu F, Petrescu S, Bigioi P. Real-time eye gaze tracking for gaming design and consumer electronics systems. IEEE Trans Consum Electron 2012; 58(2): 347-55.
  6. Kumar M. Gaze-enhanced user interface design [PhD Thesis]. Stanford, CA: Stanford University; 2007.
  7. Kumar M, Paepcke A, Winograd TA. EyePoint: Practical pointing and selection using gaze and keyboard. CHI '07: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems; 2007 Apr28-May 3; San Jose, CA, USA. p. 421-30.
  8. Balbi B, Protti F, Montanari R. Driven by Caravaggio through his painting an eye-tracking study. Proceedings of the 8th International Conference on Advanced Cognitive Technologies and Applications: COGNITIVE 2016; 2016 Mar 20-26; Rome, Italy.
  9. Kristensson P, Vertanen K. The potential of dwell-free eye-typing for fast assistive gaze communication. Proceedings of the 2012 Symposium on Eye-Tracking Research and Applications, ETRA 2012; 2012 Mar 28-30; Santa Barbara, CA, USA.
  10. Rosenberg R, Klein C. The moving eye of the beholder: Eye tracking and the perception of paintings. In: Huston JP, Nadal M, Mora F, Agnati LF, Cela-Conde CJ, editors. Art, aesthetics and the brain. Oxford, UK: Oxford University Press; 2015. p. 79–108.
  11. Fink G. Darwing with My Eyes. [Video File] [Online]. [cited 2015 Mar 12];. Available from: URL: https://www.youtube.com/watch?v=7ApFzumPQEQ
  12. Toby AAc.. EyeGaze Artist Francis Tsai and his Tobii PCEye [Video File] [Online]. [cited 2013 May 31];. Available from: URL: https://youtu.be/rp4zHIhm0L0
  13. Toby AAc. EyeGaze Artist Sarah Ezekiel on TV show London Tonight. [Video File] [Online]. [cited 2012 Nov 27];. Available from: https://youtu.be/-kpgKO6EMoU.