اثر تمرینات تردمیل و بازی‌های رایانه‌ای بر مهارت‌های حرکتی دختران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر: مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v16i0.3443

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات تردمیل و بازی‌های رایانه‌ای بر مهارت‌های حرکتی دختران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر انجام شد.مواد و روش‌ها: طرح این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود. از میان جامعه کودکان کم‌توان ذهنی استان البرز، 24 دختر آموزش‌پذیر از مرکز توان‌بخشی کهریزک انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه بازی‌های رایانه‌ای، تمرینات تردمیل و گروه شاهد قرار گرفتند. ابتدا مهارت‌های حرکتی پایه شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری و سپس آموزش‌های لازم به مدت هشت هفته و هر هفته به مدت سه جلسه بر روی گروه‌های مداخله اجرا شد. نمونه‌های گروه شاهد در این مدت هیچ آموزشی دریافت نکردند و همان روال مرکز را گذراندند. پس از اتمام جلسات آموزشی، مهارت‌های حرکتی دوباره اندازه‌گیری گردید. در نهایت، داده‏ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: میانگین نمرات مهارت حرکتی گروه تمرینات تردمیل نسبت به گروه بازی‌های رایانه‌ای (012/0 = P) و شاهد (001/0 = P) به طور معنی‌داری بیشتر بود. به عبارت دیگر، تمرینات تردمیل به صورت معنی‌داری نمرات مهارت حرکتی را تغییر داد (050/0 > P)، اما بازی‌های رایانه‌ای نسبت به گروه شاهد تأثیر معنی‌داری را نشان نداد (066/0 = P). نتیجه‌گیری: نتایج بیان‌کننده اثربخشی معنی‌دار تمرینات تردمیل بر مهارت حرکتی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر بود. با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می‌شود تمرینات تردمیل در مراکز درمان و مراقبت از کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر ارایه شود.

کلیدواژه‌ها

  1. Rahmani P, Shahrokhi H, Daneshmandi H. The investigation of spinal abnormalities and balance and relation between them in patients with Down syndrome. J Mod Rehabil 2014; 8(4): 63-9. [In Persian].
  2. McDermott S, Royer J, Cope T, Lindgren S, Momany E, Lee JC, et al. Using medicaid data to characterize persons with intellectual and developmental disabilities in five U.S. States. Am J Intellect Dev Disabil 2018; 123(4): 371-81.
  3. Cantin N, Ryan J, Polatajko HJ. Impact of task difficulty and motor ability on visual-motor task performance of children with and without developmental coordination disorder. Hum Mov Sci 2014; 34: 217-32.
  4. Carmeli E, Zinger-Vaknin T, Morad M, Merrick J. Can physical training have an effect on well-being in adults with mild intellectual disability? Mech Ageing Dev 2005; 126(2): 299-304.
  5. Kamijo K, Hayashi Y, Sakai T, Yahiro T, Tanaka K, Nishihira Y. Acute effects of aerobic exercise on cognitive function in older adults. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci 2009; 64(3): 356-63.
  6. Flynn RM, Colon N. Solitary Active Videogame Play Improves executive functioning more than collaborative play for children with special needs. Games Health J 2016; 5(6): 398-404.
  7. Ziereis S, Jansen P. Effects of physical activity on executive function and motor performance in children with ADHD. Res Dev Disabil 2015; 38: 181-91.
  8. Ghorbanzadeh B, Lotfi M. Effect of rhythmic movement on executive function in children with educable intellectual disability. J Health Promot Manag 2015; 4(4): 22-31. [In Persian].
  9. Goodway JD, Ozmun JC, Gallahue DL. Understanding motor development: infants, children, adolescents, adults. Burlington,
  10. MA: Jones & Bartlett Learning; 2019.
  11. Goodway JD, Branta CF. Influence of a motor skill intervention on fundamental motor skill development of disadvantaged preschool children. Res Q Exerc Sport 2003; 74(1): 36-46.
  12. Payne VG, Isaacs LD. Human motor development: A lifespan approach. New York, NY: Routledge; 2017.
  13. Berkeley S, Zittel L, Pitney L, Nichols S. Locomotor and object control skills of children diagnosed with autism. Adapt Phys Activ Q 2001; 18(4): 405-16.
  14. Ganji M, Shafaimoghaddam E. The role of addiction to computer games in Student’s aggression and isolationism. Journal of Family and Research 2012; 9(2): 157-78. [In Persian].
  15. Ungan M, Yukselen A, Dogan O, Turan F, Cetin Z. Effects of exercises for fundamental movement skills in mentally retarded children. Middle East J Fam Med 2008; 6(5): 3-5.
  16. Salami A, Rieckmann A, Karalija N, Avelar-Pereira B, Andersson M, Wahlin A, et al. Neurocognitive profiles of older adults with working-memory dysfunction. Cereb Cortex 2018; 28(7): 2525-39.
  17. Colcombe SJ, Erickson KI, Scalf PE, Kim JS, Prakash R, McAuley E, et al. Aerobic exercise training increases brain volume in aging humans. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 2006; 61(11): 1166-70.
  18. Chen CC, Lin YC. Jumping rope intervention on health-related physical fitness in students with intellectual impairment. The Journal of Human Resource and Adult Learning 2012; 8(1): 56-62.
  19. Aksay E. The Effects of physical activities on physical performance, motor skills, and bmi values in children and youth having Down syndrome (DS). Int J Med Med Sci 2014; 1(9): 136-42.
  20. Lotan M, Isakov E, Kessel S, Merrick J. Physical fitness and functional ability of children with intellectual disability: effects of a short-term daily treadmill intervention. ScientificWorldJournal 2004; 4: 449-57.
  21. Shilpa I, Venugopal R. The effect of a ten-week physical education training programme on mentally retarded children. Asian Man (The) - An International Journal 2012; 6: 166.
  22. Miklitsch C, Krewer C, Freivogel S, Steube D. Effects of a predefined mini-trampoline training programme on balance, mobility and activities of daily living after stroke: A randomized controlled pilot study. Clin Rehabil 2013; 27(10): 939-47.
  23. Ghorbanzadeh B, Lotfi M, Aazali Alamdari K, Bashiri M, Ebrahimi S. Study the effectiveness of teaching perceptual-motor practices and rhythmic movement on motor development in children with intellectual disability. J Rehab 2015; 16(3):
  24. -206. [In Persian].
  25. Nori J, Seifnaraghi M, Ashayeri H. The effect of sensory integration intervention on improvement of gross motor and fine motor skills inchildren with cerebral palsy aged 8–12. Journal of Exceptional Education 2011; 5(105): 21-31. [In Persian].
  26. Dehghanizade J, rahmati arani m, Heydari M. The effect of braitonic exercise on the motor skills of educable children with intellectual disability. Journal of Exceptional Children 2018; 18(1): 85-96. [In Persian].
  27. Asgari T. The effect of interrater and intrarater reliability of Berg Balance Scale in balance evaluation of children with spastic cerebral palsy [MSc Thesis]. Tehran, Iran: Tehran University of Medical Sciences; 2007. p. 35. [In Persian].
  28. Lotfi M, Farrokhi A, Faghihzadeh S. Motor development skills among children with intellectual disabilities. Journal of Exceptional Children 2015; 14(4): 59-68. [In Persian].
  29. Tavakol R, Hojat S, Kohandel M. The effect of a slow running on the static and dynamic balance of boys with DOWN syndrome. Journal of Exceptional Children 2013; 13(3): 57-66. [In Persian].
  30. Samouilidou A, Valkova H. Motor skills assessment and early intervention for preschoolers with mental and developmental disorders (case studies). Acta Gymnica 2007; 37(1): 19-30.