نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشیار، گروه گوش و حلق و بینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه شنوایی شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
3 عضو هیأت علمی، گروه شنواییشناسی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران
4 استادیار، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
5 دانشیار، گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
6 کارشناس ارشد، گروه شنواییشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: بازشناسی گفتار دایکوتیک شامل ارائه همزمان محرکات رقابتی به گوش راست و چپ میباشد کهجهت بررسی برتری نیمکرههای مغزی از نظر عملکرد زبانی و توانمندیهای پردازش شنیداری در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار میگیرد. این مطالعه با هدف ساخت نسخه فارسی آزمون دایکوتیک هجای بیمعنی و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن انجام شده است.مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع ابزارسازی و غیر تجربی با الگوی متدولوژیکالاست که شامل سه بخش اصلی ساخت نسخه فارسی آزمون دایکوتیک هجای بیمعنی، بررسی روایی محتوا با استفاده از نسبت روایی محتوا و اجرای آن بر روی 80 فرد جوان و هنجار 18 تا 25 سال (40 مرد و 40 زن) با میانگین سنی 28/2 ± 16/ 21 سال به منظور بررسی اعتبار آزمون (ثبات درونی و آزمون- بازآزمون) میباشد، که با توجه به معیارهای ورود به مطالعه، از بین دانشجویان دانشگاههای تهران انتخاب شده بودند.یافتهها: نسبت روایی محتوا برای هر یک از گزینههای آزمون بالاتر از 62/0 بود. ضریب Cronbach's alpha و همبستگی بینردهای به ترتیب 86/0 و 75/0 همبستگی آزمون- بازآزمون بعد از 2 تا 4 هفته، 83/0 محاسبه شد.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر به نظر میرسد که نسخه فارسی آزمون دایکوتیک هجای بیمعنی تولید شده از روایی محتوا و اعتبار قابل قبول برخوردار بوده و میتوان از آن در تحقیقات بالینی و پژوهشی استفاده نمود.
کلیدواژهها