نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه هنرهای رایانهای، دانشکده چند رسانهای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
2 استادیار، گروه هنرهای رایانهای، دانشکده چند رسانهای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
چکیده
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، مصورسازی دادههای مربوط به تأثیر بازیهای خشونتآمیز بر رفتار کودکان و نوجوانان به صورت گرافیکی و قابل فهم بود.مواد و روشها: سیستم مصورسازی این مطالعه بر اساس اصل Schneider و نتایج یک تحقیق بالینی توسط روانشناسان دانشگاه اوهایو بر روی 242 کودک 8 تا 12 ساله بود که در سه گروه انجام شد. گروههای مورد بررسی نسخههای متفاوتی از بازی Minecraft را بازی کردند و سپس با استفاده از اطلاعات ثبت شده در قالب یک فایل Excel در سایت Figshare، چهار مورد از رفتارهای آنها پس از بازی شامل پیدا کردن اسلحه، لمس اسلحه، طول زمان نگه داشتن اسلحه، تعداد کشیدن ماشه و همچنین، مشخصات جمعیتشناختی یا کنترل شامل سن و جنسیت کودک مورد ارزیابی قرار گرفت.نتایج: مصور سازی در نرمافزار Processing طراحی گردید و با استفاده از کانالهای رنگ، شکل و مختصات، مقایسه سه گروه به راحتی امکانپذیر بود. بر این اساس، به نظر میرسد رفتارهای خشونتآمیز در کودکانی که بازی با اسلحه را تجربه کردند نسبت به گروهی که بازی با شمشیر را انجام دادند و در این دو گروه نسبت به گروه بازی بدون خشونت، بیشتر بود. همچنین، رفتارهای خشونتآمیز در کودکان پسر هر سه گروه بیشتر مشاهده شد. به عبارت دیگر، دختران 8 تا 12 سال در هر سه گروه به میزان کمتری تمایل به نمایش رفتار خشونتآمیز پس از بازی نشان دادند.نتیجهگیری: در پژوهش حاضر، دادههای مربوط به تأثیر بازیهای خشونتآمیز بر رفتار کودکان و نوجوانان، به صورت گرافیکی و قابل فهم بر اساس اصل Schneider مصورسازی و مشخص شد رفتارهای خشونتآمیز در کودکانی که بازیهای همراه با خشونت را تجربه میکنند، نسبت به گروه بازی بدون خشونت بیشتر است. همچنین، رفتارهای خشونتآمیز در کودکان پسر بیشتر بروز میکند.
کلیدواژهها