نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
چکیده
مقدمه: لکنت نوعی اختلال ارتباطی در جریان روان و پیوسته گفتار است که با شدتهای مختلف بروز میکند. این ناروانیها میتواند تأثیرات منفی بر سلامت روانی فرد داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (Acceptance and commitment therapy یا ACT) بر استرس و افسردگی نوجوانان دارای لکنت 14 تا 18 ساله شهرستان مبارکه انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده بود. از بین نوجوانان دارای لکنت مراجعهکننده به کلینیکهای توانبخشی شهرستان مبارکه، 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها پس از انجام پیشآزمون، به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. مداخله در 8 جلسه انجام گردید. میزان استرس و افسردگی در گروههای تجربی و شاهد به وسیله پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (21-Depression, Anxiety and Stress Scale یا 21-DASS) قبل و پس از مداخله سنجیده شد. دادهها با استفاده از آزمون ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: روش ACT تأثیر معنیداری بر نمرات استرس (011/0 = P) و افسردگی (014/0 = P) داشت.نتیجهگیری: شیوه ACT میتواند منجر به کاهش استرس و افسردگی نوجوانان مبتلا به لکنت شود.
کلیدواژهها