بررسی رشد برخی خوشه‌های همخوانی در کودکان 2 تا 4 ساله فارسی زبان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای گفتار درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، مربی، دانشکده علوم توان‌بخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشجوی دکترا، گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه هنرهای تجسمی، دانشکده هنر، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v7i3.374

چکیده

مقدمه: خوشه همخوانی، آمدن پیاپی چند همخوان در یک هجا است، بدون آن که واکه‌ای در میان این همخوان‌ها قرار گیرد. آن چه در این مورد حایز اهمیت است، سن اکتساب خوشه‌های همخوانی می‌باشد. توانایی تولید خوشه‌های همخوانی در حدود دو سالگی گزارش شده است. اغلب این تلاش‌ها منجر به ساده‌سازی خوشه‌های همخوانی شده، تا سرانجام خوشه‌های همخوانی به صورت صحیح تولید شود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین سن اکتساب و الگوهای رشدی برخی از خوشه‌های همخوانی در کودکان فارسی زبان است.مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است. جامعه مورد مطالعه شامل 120 کودک طبیعی 2 تا 4 ساله فارسی زبان شهر اصفهان بود. در این پژوهش توانایی تولید خوشه‌های همخوانی با استفاده از نامیدن تصاویر بررسی شد. ابزار مورد استفاده محقق ساخت و شامل 24 واژه با ساختار cvcc بود.یافته‌ها: سن اکتساب دو خوشه همخوانی mp و nd، حدود 3-7/2 سالگی، خوشه‌های همخوانی xt، sk، sb، ∫k، st، ft، ∫t، ks، bz، f∫، ng و ∫m حدود 6/3-1/3 سالگی و tr، rx، rd، rg، rf، rm و rs حدود 4-7/3 سالگی بود.نتیجه‎گیری: سن اکتساب خوشه‌های همخوانی از سن 3-7/2 آغاز شد. اگر به ترتیب اکتساب خوشه‌های همخوانی توجه شود، ملاحظه می‌شود که رشد خوشه‌های همخوانی از رشد همخوانی تبعیت می‌کند. خوشه‌های همخوانی که حاوی همخوان‌های انسدادی و خیشومی می‌باشند، قبل از خوشه‌های همخوانی دیگر کسب می‌شوند.کلید واژه‌ها: خوشه همخوانی، سن اکتساب، الگوهای رشد، زبان فارسی