تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر مهارت‌های عصب روان‌شناختی کودکان با آسیب بینایی: مطالعه مورد- منفرد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشیار، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

4 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22122/jrrs.v16i0.3479

چکیده

مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تأثیر یک دوره تمرینات ادراکی- حرکتی بر مهارت‌های عصب روان‌شناختی کودکان دارای آسیب بینایی بود.مواد و روش‌ها: در این مطالعه مورد- منفرد، 3 کودک (2 پسر و 1 دختر) 4 تا 7 ساله مبتلا به اختلال بینایی با حدت بینایی 70/20 و 200/20 به روش نمونه‌گیری در دسترس و هدفمند از بین کلیه کودکان مبتلا به آسیب بینایی مراجعه‌کننده به اداره بهزیستی شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل مقیاس رشد زبانی، مقیاس ادراکی- حرکتی Guzel، آزمون Stanford-Binet و مقیاس عصب روان‌شناختی Conners بود. در تحقیق حاضر از خط پایه چندگانه استفاده گردید که در آن پس از موقعیت خط پایه، مداخله ادراکی- حرکتی به آزمودنی‌ها ارایه شد. مدت موقعیت خط پایه برای شرکت‌کنندگان اول، دوم و سوم به ترتیب 3، 5 و 7 هفته به طول انجامید و مدت زمان مداخله برای هر یک از آن‌ها 8 هفته (هر هفته سه جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت) در نظر گرفته شد. خروج شرکت‌کنندگان مطابق با ورود آن‌ها به برنامه تمرینی، به طور پلکانی صورت پذیرفت. نمودار داده‌ها رسم گردید و سپس محفظه ثبات و روند هر سه شرکت‌کننده در موقعیت خط پایه و مداخله مورد مقایسه قرار گرفت.یافته‌ها: طی تحلیل دیداری، نمودار داده‌ها نشان داد که تمرینات ادراکی- حرکتی بر مهارت‌های عصب روان‌شناختی سه آزمودنی به ترتیب با Percentage of non-overlapping data (PND) برابر با 5/87 درصد، اثربخش بود.نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که تمرینات ادراکی- حرکتی می‌تواند منجر به بهبود مهارت‌های عصب روان‌شناختی در کودکان با آسیب بینایی شود.

کلیدواژه‌ها

  1. Cheatum BA, Hammond AA, Roberts T, Mount K, Sabas R. Physical Activities for Improving Children's Learning and Behavior: A Guide to Sensory Motor Development. champaign, IL: Human Kinetics; 2000.
  2. Bakke HA, Cavalcante WA, de Oliveira IS, Sarinho SW, Cattuzzo MT. Assessment of motor skills in children with visual impairment: A systematic and integrative review. Clin Med Insights Pediatr 2019; 13: 1179556519838287.
  3. Macesic-Petrovic D, Vucinic V, Eskirovic B. Cognitive development of the children with visual impairment and special educational treatment. Procedia Soc Behav Sci 2010; 5: 157-62.
  4. Nameni MR. Browse transient visual disabilities, education and welfare. Tehran, Iran: Social Welfare Organization; 1997. p. 27-33. [In Persian].
  5. Allman T, Dhillon R, Landau M, Kurniawan S. Rock Vibe: Rock Band-« computer games for people with no or limited vision. Proceedings of the 11th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility (ASSETS 2009); 2009 Oct 25-28; Pittsburgh, PA, USA.
  6. Brian A, Taunton S, Lieberman LJ, Haibach-Beach P, Foley J, Santarossa S. Psychometric properties of the Test of Gross Motor Development-3 for Children with Visual Impairments. Adapt Phys Activ Q 2018; 35(2): 145-58.
  7. Joyce A. Differences in perceptual-motor functioning between blind and sighted adults: A Neuropsychological perspective [PhD Thesis]. Denton, TX: University of North Texas; 2002. p. 37-43.
  8. Hupp GS. Cognitive differences between congenitally and adventitiously blind individuals [PhD Thesis]. Denton, TX: University of North Texas; 2003.
  9. Sadeghi S, Mahdavinezhad R, Kamali A. Effectiveness of core stabilization exercises on balance and gait speed of blind students. Journal for Research in Sport Rehabilitation 2016; 4(7): 21-30. [In Persian].
  10. Aghakouchaki Z, Zolaktaf V. The effect of facilitation of running training conditions on running self-efficacy in blind children. J Res Rehabil Sci 2015; 11(5): 331-8. [In Persian].
  11. Madadi Zavareh S, Kamkar M, Golparvar M. The effect of play on the self-esteem of blind students (6-11 years old) in Isfahan Ababasir School. Knowledge and Research in Applied Psychology 2007; 9(33): 1-14. [In Persian].
  12. Afshari J. The effect of perceptual-motor training on attention in the children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders 2012; 6: 1331-6.
  13. Salman Z, Sheykh M, Seyf Naraghi M, Arab Ameri E, Aghapour SM. The effects of perceptual motor training on improving motor abilities of elementary children with developmental coordination disorder in Tehran. Harakat 2009; (2): 47-63. [In Persian].
  14. Sleeuwenhoek HC, Boter RD, Vermeer A. Perceptual-motor performance and the social development of visually impaired children. J Vis Impair Blind 1995; 89(4): 359-67.
  15. Gast DL. Single subject research methodology in behavioral sciences: Applications in special education and behavioral sciences. New York, NY: Routledge; 2010. p. 54-123
  16. Faramarzi S, Malekpour M. The effect of educational and psychological family-based early intervention on the motor development of children with down syndrome. J Rehab 2009; 10(1): 24-31. [In Persian].
  17. Ganj H. Psychometrics (Theoretical foundations of psychological testing). 6th ed. Tehran, Iran: Savalan Publications; 2010. [In Persian].
  18. Shiri Aminloo M, Kamkary K, Shokrzadeh S. The concurrent validity of the new version of the Tehran-Stanford-Binet Intelligence Scale with the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. Exceptional Education. 2013; 7(120): 50-61. [In Persian].
  19. Abedi A, Malakpoor M. Investigation of efficacy of educational-psychological early interventions for improving executive functions and attention of children with neuropsychological learning disabilities. Journal of New Educational Approaches 2010; 5(1): 65-86. [In Persian].
  20. Ahmad Panah M, Yousefi F. visual impairment and development from birth to the age of 12: A review study. Journal of Exceptional Children 2004; 4(1-4): 3-32. [In Persian].
  21. Vervloed MPJ, van den Broek ECG, van Eijden AJPM. Critical review of setback in development in young children with congenital blindness or visual impairment. Int J Disabil Dev Educ 2020; 67(3): 336-55.
  22. Haegele JA, Porretta D. Physical activity and school-age individuals with visual impairments: a literature review. Adapt Phys Activ Q 2015; 32(1): 68-82.
  23. Jeter P, Dagnelie G, Khalsa SB, Moonaz S, Bittner A. Yoga for persons with severe visual impairment: A feasibility study. Altern Med Stud 2012; 2(1): 18-25.
  24. Yildirim SA, Yuksel R, Doganay S, Gul M, Bingol F, Dane ST. The benefits of regular physical activity on hearing in visually impaired adolescents. Eur J Basic Med Sci 2013; 3(1): 17-21.